Bedste rejsetid
Brasilien er en fantastisk helårsdestination.
Brasiliens enorme størrelse har indflydelse på landets klima og sæsoner. Brasilien ligger ved ækvator, og derfor er størstedelen af landet tropisk, dog med subtropisk klima i de sydligere dele, og der bliver aldrig rigtig koldt.
De tropiske klimabælter betyder, at størstedelen af Brasilien er varm og har høj luftfugtighed. Tropiske regnskyl kan forekomme overalt i landet, men der vil som regel ikke være vedvarende regn. Regn- og tørsæsonen afhænger af, hvor i landet du befinder dig.
Landet modtager flest besøgende mellem december og marts, hvor mange holder ferie, og de varme temperaturer tiltrækker rejsende, der vil væk fra de kolde temperaturer i Europa.
Rio de Janeiro:
Kystbyen Rio de Janeiro har et tropisk klima og forskelligartet vejr i tør- og regnsæson. Byens klima påvirkes af placeringen ud til Atlanterhavet, der er med til at sænke temperaturen.
Tørsæsonen er ca. fra maj til oktober
Her ligger de gennemsnitlige dagtemperaturer på 25-26 grader. Tørsæsonen byder på overskyede dage, nogle gange med regn, men himlen er ofte blå og solrig.
Regnsæsonen er ca. fra november til april
Her er de gennemsnitlige dagtemperaturer på 27-30 grader, men temperaturen dog kan nå helt op mod 40 grader. Der falder en del regn, men det er ofte hurtigt overstået.
Vejrstatistik for Rio de Janeiro: | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gennemsnitlig maks. temp. | 29 | 30 | 29 | 28 | 26 | 25 | 25 | 26 | 25 | 26 | 27 | 29 |
Gennemsnitlig min. temp. | 23 | 24 | 23 | 22 | 20 | 19 | 18 | 19 | 19 | 20 | 21 | 22 |
Nedbør mm | 114 | 105 | 103 | 137 | 86 | 80 | 56 | 51 | 87 | 88 | 96 | 169 |
Iguazú-vandfaldene:
Iguazú-vandfaldene ligger i det subtropiske klimabælte, og der forekommer regn hele året.
Vejrstatistik for Foz do Iguaçu: | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gennemsnitlig maks. temp. | 33 | 32 | 32 | 29 | 25 | 24 | 24 | 27 | 28 | 30 | 31 | 33 |
Gennemsnitlig min. temp. | 21 | 21 | 20 | 17 | 14 | 12 | 12 | 13 | 14 | 18 | 19 | 20 |
Nedbør mm | 166 | 158 | 149 | 145 | 169 | 140 | 122 | 97 | 165 | 207 | 164 | 185 |
Salvador:
I Salvador, der er en kystby i det nordlige Brasilien, er der også tropisk klima. Vejret er behageligt hele året med gennemsnitlige dagtemperaturer på omkring 26-30 grader. Der falder en del regn året rundt, men man kan alligevel godt inddele området i en tør- og regnsæson.
Tørsæson er fra ca. august til marts
I tørsæsonen falder regnmængden til ca. 110-150 mm regn om måneden.
Regnsæsonen er fra ca. april til juli
Når regnen kommer, er det i kraftige byger, der heldigvis ofte hurtigt overtages af solskin igen. Der falder omkring 200-325 mm regn hver måned i denne periode.
Vejrstatistik for Salvador: | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gennemsnitlig maks. temp. | 30 | 30 | 30 | 29 | 28 | 27 | 26 | 26 | 27 | 28 | 29 | 29 |
Gennemsnitlig min. temp. | 24 | 24 | 24 | 23 | 23 | 22 | 21 | 21 | 22 | 23 | 23 | 23 |
Nedbør mm | 111 | 121 | 145 | 322 | 325 | 251 | 204 | 136 | 112 | 122 | 119 | 132 |
Amazonas:
Året rundt kan du i Amazonas’ tropiske klima forvente gennemsnitlige dagtemperaturer på 29-33 grader. Derudover er der en højere luftfugtighed og højere temperaturer end i den øvrige del af Nordbrasilien. Selvom det regner i Amazonas året rundt, kan regnskoven godt inddeles i en tør- og regnsæson.
Tørsæson er fra ca. juni til november
Solskin og varme kendetegner denne periode. I tørsæsonen falder der omkring 50-200 mm regn pr. måned.
Regnsæsonen er fra ca. december – maj
I regnsæsonen skal du forvente længere regnbyger end i den øvrige del af året. Der falder over 200 mm pr. måned.
Vejrstatistik for Manaus (Amazonas): | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gennemsnitlig maks. temp. | 30 | 29 | 30 | 30 | 30 | 30 | 31 | 32 | 33 | 33 | 32 | 31 |
Gennemsnitlig min. temp. | 24 | 24 | 24 | 24 | 24 | 24 | 24 | 25 | 25 | 25 | 25 | 24 |
Nedbør mm | 264 | 290 | 335 | 331 | 279 | 115 | 85 | 47 | 74 | 113 | 174 | 220 |
Pantanal:
I det sydvestlige Brasilien ligger verdens største vådområde, Pantanal. Pantanal ligger i det tropiske klimabælte.
Tørsæsonen er fra ca. april til oktober
Sletterne tørrer langsomt ud igen, og dyrene har mere plads at bevæge sig på. Fuglene samler sig for at fiske ved de få vandhuller, der er tilbage. De gennemsnitlige dagtemperaturer ligger på omkring 28-32 grader.
Regnsæsonen er fra ca. november til marts
I denne periode regner det hver dag, men ofte kun et par timer. Store dele af området oversvømmes, og det kan være nemmest at komme rundt med båd. Dyrene samler sig på de få tørlagte områder, der er tilbage, og dyrene kan være nemmere at finde.
Vejrstatistik for Campo Grande (Pantanal): | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gennemsnitlig maks. temp. | 31 | 31 | 32 | 31 | 28 | 28 | 28 | 30 | 31 | 32 | 31 | 32 |
Gennemsnitlig min. temp. | 22 | 22 | 22 | 20 | 17 | 17 | 16 | 17 | 19 | 21 | 21 | 22 |
Nedbør mm | 243 | 187 | 145 | 101 | 111 | 45 | 46 | 40 | 81 | 110 | 130 | 229 |
Pas & visum
Som dansk statsborger skal du være i besiddelse af et gyldigt, dansk pas. Passet skal være gyldigt minimum 6 måneder efter hjemrejse.
Som dansk statsborger kræves der ikke visum til Brasilien for ophold under 90 dage.
Bemærk: Det er dit eget ansvar at undersøge, om du har brug for et visum til transitlufthavne undervejs.
Brasilien – når du rejser med børn under 16/18 år:
Hvis et barn under 16 år rejser med indenrigsfly i Brasilien med kun den ene af forældrene eller helt uden forældre, skal barnet medbringe sin fødselsattest samt en samtykkeerklæring underskrevet af begge forældre eller barnets værge. Samtykkeerklæringen skal være underskrevet i overværelse af en notar og legaliseret. Barnet skal desuden være akkompagneret af en ledsager på over 18 år.
Rejser barnet med begge sine forældre, anbefaler vi for en sikkerheds skyld at medbringe barnets fødselsattest, hvor forældrenes navne fremgår.
Ovenstående regler for rejser med indenrigsfly for børn gælder også ind- og udrejse i Brasilien, dog for alle børn under 18 år.
Du er selv ansvarlig for at opfylde kravene for at rejse med børn i Brasilien, og vi anbefaler, at du kontakter den brasilianske ambassade for mere information inden afrejse.
Skal du rejse via USA gælder følgende for danske statsborgere:
Du skal have en ESTA-indrejsetilladelse (Electronic System for Travel Authorization) for at få lov at rejse via USA. Du vil blive afvist ved check-in i din afrejselufthavn, hvis ikke du har denne tilladelse med. Du skal ansøge om indrejsetilladelsen i god tid og senest 72 timer inden afrejse til USA, og alle rejsende, uanset alder, skal have en tilladelse. Du kan ansøge og finde pris på ESTA via dette link: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/. Du skal have dit pas, rejseplan, kreditkort samt din e-mailadresse klar ved ansøgningen.
Indrejsetilladelsen er elektronisk forbundet med dit pas og er gyldig i 2 år eller til dit pas udløber (hvad end, der kommer først). Vi anbefaler, at du medbringer en fysisk kopi af din ESTA-indrejsetilladelse.
Får du nyt pas, skal du ansøge om en ny ESTA-indrejsetilladelse.
Bemærk at du skal kontakte den Amerikanske Ambassade og ansøge om visum, hvis du har rejst i følgende lande:
- Cuba fra d. 12. januar 2021
- Nordkorea, Iran, Irak, Sudan, Syrien, Libyen, Somalia eller Yemen fra d. 1. marts 2011
Tilsvarende skærpelse vil gøre sig gældende, hvis du har dobbelt statsborgerskab med disse lande.
For yderligere information om udfyldelse af din ESTA ansøgning, kan du finde en oversigt over hyppige spørgsmål og svar her: https://esta.cbp.dhs.gov/faq?lang=en.
Du kan også henvende dig telefonisk på: +1-202-325-8000
Skal du rejse via Canada gælder følgende for danske statsborgere:
Du skal have en eTA-indrejsetilladelse (Electronic Travel Authorization) for at få lov til at rejse via Canada. Du vil blive afvist ved check-in i din afrejselufthavn, hvis ikke du har denne tilladelse med. Du skal ansøge om indrejsetilladelsen i god tid, og alle rejsende, uanset alder, skal have denne tilladelse. Du kan ansøge og finde pris på eTA via dette link: http://www.cic.gc.ca/english/visit/eta-start.asp. Du skal have dit pas, rejseplan, kreditkort samt din e-mailadresse klar ved ansøgningen.
Indrejsetilladelsen er elektronisk forbundet med dit pas og er gyldig i 5 år eller til dit pas udløber (hvad end, der kommer først). Vi anbefaler, at du medbringer en fysisk kopi af din eTA-indrejsetilladelse.
Får du nyt pas, skal du ansøge om en ny eTA-indrejsetilladelse.
Reglerne om visum kan tjekkes på udenrigsministeriets hjemmeside.
Rejsedokumenter
Inden afrejse kan du downloade vores App her, hvor du kan finde dine rejsedokumenter og kontaktinformation på TourCompass og vores lokale samarbejdspartnere.
Vi anbefaler, at du downloader app’en WhatsApp til din smartphone og tilføjer vores samarbejdspartners telefonnumre. Her kan du gratis sende beskeder til dem. Hvis du ønsker at ringe, er dette kun muligt via. almindeligt telefonnetværk.
Vaccinationer
Vi anbefaler, at du kontakter en speciallæge, din praktiserende læge eller en autoriseret vaccinationsklinik for information omkring vaccinationer. Du kan også læse mere om reglerne for rejsevaccinationer hos Statens Serum Institut.
Vær opmærksom på reglerne omkring gul feber – særligt hvis du rejser ind via et andet land, hvor der findes gul feber. Nogle lande har krav om bevis for gul feber-vaccination ved indrejse. Hav derfor altid dit vaccinationsbevis med dig i håndbagagen, når du rejser.
Få 10% i rabat på vaccinationer
Når du bestiller en rejse hos Tourcompass.dk, kan du få 10% rabat hos følgende vaccinationsklinikker:
- Rejseklinikken.dk, Ordrupvej 60, 4., 2920 Charlottenlund
- Vaccination.dk, Ørestads Boulevard 5, 2300 København S
- Medicinsk Speciallægeklinik, Jens Baggesens Vej 90 B, 8200 Aarhus N
- Danske Lægers Vaccinations Service – flere klinikker i Danmark
På alle hjemmesider kan du bestille tid og få yderligere vejledning om vaccinationer. Ved tidsbestilling bedes du henvise til os, og ved konsultationen bedes du medbringe din ordrebekræftelse, så rabatten kan blive fratrukket.
Rejsebetingelser
Læs venligst vores generelle rejsebetingelser grundigt, da disse er en del af aftalevilkårene i forbindelse med rejser købt hos TourCompass. Rejser købt hos os er omfattet af ”Loven om pakkerejser”.
Klik her for at læse vores rejsebetingelser.
Rejseforsikringer
Vi anbefaler altid, at du har en god rejseforsikring med i bagagen, når du skal afsted på drømmerejsen. Derudover er det også en rigtig god idé at tegne en afbestillingsforsikring.
Klik her for at gå til vores side om forsikring, hvor du kan læse mere om vores anbefalinger.
Valuta, prisniveau & drikkepenge
Den brasilianske valuta hedder Real (BRL). Du kan finde den aktuelle kurs på BRL her.
Vi anbefaler ikke, at du medbringer valuta i kontanter, idet det er meget dyrt at veksle til reales. Hæveautomater (ATM) findes næsten overalt. De gængse kreditkort kan bruges på de fleste hoteller, restauranter og butikker. Nogle gange vil der være et gebyr ved brug af kreditkort.
Jo længere du kommer ud på landet, desto sværere kan det være at bruge kreditkort. Vi anbefaler, at du altid har lidt kontanter med dig i BRL.
Få en idé om prisniveauet i landet her.
Det er kutyme og velset at give drikkepenge i de latinamerikanske lande, men det er frivilligt, og det er helt op til dig, hvor meget du ønsker at give.
Nedenstående guide er vejledende:
- Restauranter og barer: Normalt inkluderet i regningen og hvis ikke, bør drikkepenge ikke udgøre mere end 10% af regningen
- Guide: ca. 5 USD pr. person pr. udflugt
- Chauffør på udflugter: ca. 3 USD pr. person pr. udflugt
- Stuepige: 1-2 USD pr. værelse pr. nat
- Piccolo: 1-2 USD pr. kuffert
- Taxachauffører: Det er ikke almindelige praksis at give taxachauffører drikkepenge
Drikkepenge i Amazonas & Pantanal:
Hvis din rejse inkluderer et ophold i Amazonas eller Pantanal anbefaler vi, at hver gæst giver ca. 10 USD pr. dag. Det kan du dele op, så du giver guiden den ene halvdel og afleverer resten i receptionen, når du tjekker ud. Så fordeler receptionisten dem til alle medarbejderne på lodgen (stuepiger, kokke og chauffører). Hvis du f.eks. er der 4 dage/3 nætter kan du give 20 USD til guiden og 20 USD i receptionen.
Ovenstående guide til drikkepenge er i USD, men drikkepengene afregnes i den lokale valuta på destinationen.
Mad & allergier
På langt de fleste af vores destinationer er vi i stand til at tage hensyn til allergier, samt allergener eller præferencer vedr. mad, dog er det vigtigt, at du oplyser os om dette, når du booker rejsen.
Telefoni, Wi-Fi & elektricitet
Det er dyrt at bruge data og roaming i udlandet, hvis det ikke allerede er inkluderet i dit mobilabonnement. Du kan kontakte dit mobilselskab og høre hvilke services, der er inkluderet i dit abonnement, samt hvilke priser, der gælder for dig på forskellige destinationer.
Hvis du ikke allerede har data og roaming gældende for udlandet inkluderet i dit mobilabonnement, anbefaler vi, at du bruger det gratis wi-fi, når du er på dit hotel eller på restaurant. Så kan du ringe og skrive gratis hjem via forskellige tjenester som f.eks. Facetime, Messenger og WhatsApp.
Hvis du gerne vil være online hele tiden, er den billigste løsning, at du køber et lokalt SIM-kort inkl. data ved ankomst til Brasilien.
Elektricitet
I Brasilien er elektriciteten ikke standardiseret, og du kan derfor møde forskellige typer af stikkontakter og spændinger (volt). Vi anbefaler derfor, at du medbringer en multi-rejseadapter
Pakkeliste
Sørg altid for at have alle vigtige og uundværlige ting i din håndbagage. Det gælder f.eks. pas, visum, vaccinationskort, kreditkort, penge, forsikringsdokumenter, rejsedokumenter, computer, mobiltelefon, samt evt. information om din sundhedstilstand og livsvigtig medicin.
Skal du til Pantanal eller Amazonas i Brasilien, så kan du downloade vores anbefalede pakkeliste som PDF nedenfor:
Download vores Pantanal PDF-pakketjekliste her.
Download vores Amazonas PDF-pakketjekliste her.
Vær opmærksom på, at når du tager til lodgen i Amazonas, må der max medbringes 15 kg. bagage pr. person. Den resterende bagage kan opbevares i Manaus.
Indførelse af planteprodukter til EU
Det er ikke tilladt for rejsende at indføre planter, frø, frugt og andre planteprodukter fra rejser i lande uden for EU, uden at disse følges af et plantesundhedscertifikat. Reglerne gælder også mindre mængder af planter og planteprodukter.
Du kan læse mere om reglerne her.
Rejsende med indskrænket bevægelighed
Vi gør opmærksom på, at vores rejser generelt ikke er egnede for bevægelseshæmmede personer. Kontakt os gerne for information om mulighederne i forhold til dine specifikke behov.
Flybilletter
Hos de fleste flyselskaber er flybilletter elektroniske (e-billetter).
Det er vigtigt, at du tjekker dit navn for stavefejl, da dit navn på reservationen skal stå nøjagtigt som i dit pas. Hvis du har rettelser til dit navn, skal du kontakte os hurtigst muligt. Vær opmærksom på, at dette kan medføre et gebyr fra flyselskabet.
Sædereservation
Flyselskabet vil tildele dig en plads ombord på flyet ved check-in, hvis du har specifikke ønsker til placering i flyet, kan du på flyselskabets hjemmeside eller i deres app selv foretage en sædereservation. Vær opmærksom på, at de fleste flyselskaber kræver betaling for en sædereservation.
Det varierer, hvornår flyselskaberne åbner for sædereservation, men som hovedregel kan du booke sæder fra bookingtidspunktet og indtil 48 timer før afgang.
Vi gør desuden opmærksom på, at flyselskabet har fuld rådighed over alle sæder på flyet, og at de derfor altid har ret til at foretage ændringer på reservationen.
Laver du ikke en sædereservation inden afrejse, vil flyselskabet tildele dig en plads ved check-in.
Check-in
Ved check-in skal du bruge dit pas og din bookingreference, som fremgår af din rejseplan.
Vi anbefaler, at du downloader flyselskabets app på din telefon. I appen er der mulighed for online check-in, som typisk åbner 24 til 48 timer før afrejse. I appen kan du også holde dig opdateret om flyændringer og anden vigtig information om din flyrejse.
Bemærk at der på nogle indenrigsflystrækninger i Brasilien ikke er muligt med online check-in. Her foregår check-in ved ankomst til den lokale lufthavn.
Bemærk venligst, at der kan være ændrede flytider i forhold til den rejseplan, du modtog ved booking af rejsen. Det er altid flytiderne i flyselskabets app eller på flyselskabets hjemmeside, der er gældende.
I lufthavnen
Vi anbefaler, at du møder op i lufthavnen senest 2 timer før afrejse. Du kan med fordel holde dig opdateret på lufthavnens hjemmeside for seneste opdateringer.
Bagage
Vi benytter mange forskellige flyselskaber til vores rejsemål. De nøjagtige regler for håndbagage og indtjekket bagage kan du tjekke på flyselskabets hjemmeside eller i deres app.
Når du flyver indenrigs i Brasilien, skal du være opmærksom på, at det ikke altid er muligt for TourCompass at forudbetale din indtjekkede bagage. Det betyder selvfølgelig ikke, at du ikke kan få din bagage med. Den skal du selv købe og betale ved check in-skranken i lufthavnen. Det er meget nemt, og du betaler for bagagen samtidig med check in.
Forsinket bagage
Skulle din bagage blive forsinket, skal du ved ankomst henvende dig til personalet i bagageområdet i lufthavnen og anmelde din manglende bagage.
Det er vigtigt, at du har din bagagekvittering, når du skal udfylde din PIR- rapport (Property Irregularity Rapport).
Vær opmærksom på, at du ikke må forlade bagageområdet i lufthavnen, før du har fået udfyldt rapporten.
I tilfælde af forsinket bagage beder vi dig kontakte vores samarbejdspartner, som vil sørge for, at din guide/chauffør venter på dig.
Flyforsinkelser eller aflysninger
Skulle der ske ændringer i forbindelse med din flyreservation inden afrejse, kontakter vi dig naturligvis med information om dette.
Opstår der flyforsinkelse efter check-in, er det flyselskabet, som har ansvaret for at ombooke din flyrejse. De vil typisk booke næste mulige afgang og sørge for eventuel forplejning og overnatning, hvis det skulle være nødvendigt.
Vores samarbejdspartner tjekker selv eventuelle ændringer i ankomsttidspunkter og vil naturligvis stadig vente på dig, også selvom dit fly skulle være forsinket.
Hvis en forsinkelse eller aflysning betyder, at flyselskabet ombooker dig til et andet flynummer efter, du er ankommet i lufthavnen, beder vi dig kontakte os på TourCompass’ nødnummer.
Immigration & Told
Immigration:
Når du ankommer til din endelige destination, går du gennem immigrationen. Her tjekkes dit pas samt eventuelle indrejsepapirer og visum. Mange steder skal du afgive fingeraftryk, og der tages ligeledes et billede af dit ansigt til biometrisk genkendelse. Du kan også blive stillet spørgsmål om dine rejseplaner i landet og evt. adresse på dit overnatningssted.
Told:
Når du er kommet gennem immigrationen og har samlet din bagage op, skal du gennem tolden. Har du intet at fortolde, kan du gå gennem ”nothing to declare”. Har du derimod noget at fortolde, er det vigtigt, at du går gennem ”declare”. Det er dit eget ansvar at tjekke, hvilke toldregler, der er gældende i det land, du rejser til.
Ankomst
Når du kommer ud i ankomsthallen i lufthavnen, vil du blive modtaget af en guide/chauffør med et TourCompass skilt og dit navn på, som vil sørge for, at du kommer godt til dit hotel.
Skulle du mod forventning ikke kunne finde din guide/chauffør, beder vi dig kontakte vores samarbejdspartner på deres nødnummer, som fremgår af dine rejsedokumenter.
Hotel check-in & check-out
Normal check-in er typisk kl. 14.00, og du kan derfor ikke regne med at få dit værelse før dette tidspunkt. Ønsker du tidlig check-in, kan du mod betaling bestille dette i forbindelse med booking af rejsen.
Ved check-in vil receptionisten oftest registrere dit kreditkort og muligvis reservere et beløb. Dette er ikke en ekstra udgift, men almindelig kutyme på hoteller for at sikre betaling af evt. forbrug fra minibar eller lignende. Ved check-out bliver beløbet automatisk frigivet, hvis du ikke har gjort brug af dette.
Det er meget normalt, at hotellerne tager en kopi af dit pas. Dette er nogle steder et krav fra de lokale myndigheder.
Ved afrejse er der normal check-out omkring kl. 10.00. Skal du først rejse videre om eftermiddagen eller aftenen, kan du få opbevaret din bagage indtil, du skal afsted. Ønsker du i stedet sen check-out, kan du mod betaling bestille dette i forbindelse med booking af rejsen.
Rejseform & transport
I tilfælde af uforudsete forhold som f.eks. dårligt vejr, blokerede veje eller andet, kan det blive nødvendigt at ændre i rækkefølgen af sightseeingture og seværdigheder i dagsprogrammerne.
Brug for hjælp undervejs?
Vi har et 24-timers nødnummer, så du altid kan komme i kontakt med os, hvis der skulle opstå uforudsete hændelser undervejs på din rejse. Derudover får du også tilsendt telefonnummer og nødtelefonnummer til vores samarbejdspartnere på destinationen. I nogle tilfælde kan det være nemmest og hurtigst at kontakte vores samarbejdspartnere pga. tidsforskelle, hvis du f.eks. skulle havne i en situation, hvor din opsamling til en tur eller transfer er mere end 15 min. forsinket.
Ris & Ros / kontakt
Vi lever af glade gæster, og vi vil derfor meget gerne høre fra dig efter hjemkomst. Send os en mail på info@tourcompass.dk eller ring til os på tlf.: 89 93 43 89.