TRYGHEDSGARANTI - LÆS MERE
89 93 43 89
Åbent i dag kl 10 - 16 | Se åbningstider

Praktisk information om Vietnam

Praktisk information om Vietnam
Praktisk information om Vietnam

Praktisk information om Vietnam

KLIMA

Bedste rejsetid

Vietnam er et langstrakt land, og derfor varierer klimaet, alt efter hvor du er. Generelt er vejret uforudsigeligt, og det er derfor altid en god idé at have en paraply eller regnjakke med.

Vietnam har to monsuner; sydvest- og nordøstmonsunen, der er med til at bestemme vejret. Sydvestmonsunen varer fra april til september og kendetegnes ved at være våd og varm. Nordøstmonsunen varer fra oktober til april og kendetegnes ved at være mindre våd og køligere.

Nordvietnam (Hanoi – Sapa – Ha Long-bugten):
I det nordlige Vietnam ligger bl.a. hovedstaden Hanoi, bjergområdet Sapa og Ha Long-bugten. Generelt har området, der ligger i det subtropiske klimabælte, to sæsoner:

Tørsæsonen ligger ca. mellem november og marts i Hanoi og Sapa, mens tørsæsonen i Ha Long-bugten starter i oktober. December, januar og februar er Nordvietnams koldeste og tørreste måneder. Især i Sapa kan der blive ret køligt i vintermånederne, så det er en god idé at tage noget varmt tøj med, hvis turen går dertil.

Regnsæsonen ligger ca. mellem april og oktober i Hanoi og Sapa, mens perioden er en måned kortere i Ha Long-bugten. Juli og august er de vådeste måneder, og Sapa er det område, der får mest regn.

Vejrstatistik for Hanoi: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp.  19 19 23 26 31 32 32 32 31 28 24 21
Gennemsnitlig min. temp.  15 15 18 21 24 25 26 26 25 22 19 15
Nedbør mm  10 30 50 100 150 190 210 200 160 100 60 30
Vejrstatistik for Sapa (Lao Cai): JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp.  13 14 18 21 24 24 24 24 23 20 17 15
Gennemsnitlig min. temp. 7 8 11 13 16 18 18 18 16 13 11 8
Nedbør mm 14 38 56 117 219 219 301 339 243 116 59 24
Vejrstatistik for Ha Long-bugten: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp.  20 21 23 27 30 30 31 32 31 28 24 21
Gennemsnitlig min. temp. 14 15 18 21 24 24 25 25 24 21 18 15
Nedbør mm 3 22 53 57 175 172 201 265 190 54 12 23
Gennemsnitlig havtemperatur 19 19 20 22 27 29 31 30 29 27 25 22

 

Centralvietnam (Hué – Hoi An – Da Nang):
I det centrale Vietnam finder du bl.a. byerne Hué, Hoi An og Da Nang. Området har ligesom Nordvietnam generelt to sæsoner:

Tørsæsonen ligger ca. mellem januar og august, hvor maj til august er årets varmeste måneder.

Regnsæsonen ligger ca. mellem september og december, hvor der falder meget regn pga. nordøstmonsunen. I alle regnsæsonens måneder falder der over 200 mm regn.

Februar til april er de mest behagelige måneder at besøge Centralvietnam, da regnen er på sit laveste og årstidens temperaturer er behagelige. Dog kommer der flest besøgende til området i december og januar, hvor mange holder juleferie.

Bemærk, at der er risiko for tyfoner i den centrale del af Vietnam i perioden fra august til november.

 

Vejrstatistik for Hué: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp. 24 25 28 31 33 34 35 34 32 29 26 24
Gennemsnitlig min. temp. 18 18 20 23 25 25 25 25 24 23 21 18
Nedbør mm 145 45 59 68 122 87 66 194 509 898 682 351
Vejrstatistik for Hoi An/Da Nang: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp. 24 26 28 31 33 35 34 33 31 29 27 25
Gennemsnitlig min. temp. 19 20 22 24 25 26 26 25 24 23 20 20
Nedbør mm 92 32 30 34 56 99 90 104 297 526 363 206
Gennemsnitlig havtemperatur 24 23 24 25 28 29 30 30 30 28 27 25

Sydvietnam (Mui Ne – Ho Chi Minh City – Phu Quoc):
I det sydlige Vietnam ligger storbyen Ho Chi Minh City, badebyen Phan Thiet samt øen Phu Quoc. Områderne har følgende sæsoner:

Tørsæsonen ligger ca. mellem december og april. Generelt ligger temperaturerne rimeligt stabilt året rundt, men de varmeste måneder er april og maj.

Regnsæsonen ligger ca. mellem maj og november. Der falder mere regn i denne periode pga. sydvestmonsunen, der betyder vådt, men stadig varmt, vejr. Regnen falder typisk i eftermiddagstimerne. Der falder mest regn fra juli til september. I Ho Chi Minh City er regnen på sit højeste mellem juni og til september, mens Phan Thiet er vådest mellem september og november.

Vejrstatistik for Ho Chi Minh City: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp. 32 33 34 34 34 32 32 32 31 31 31 31
Gennemsnitlig min. temp. 22 23 24 26 26 25 24 25 25 24 23 22
Nedbør mm 10  10  10  40  140  180  190  170  190  160  120  40
Vejrstatistik for Phan Thiet: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp. 28 29 30 32 32 31 31 31 30 30 29 29
Gennemsnitlig min. temp. 21 22 23 25 25 24 24 24 24 23 23 22
Nedbør mm 40 15 27 59 153 190 192 197 223 253 202 120
Gennemsnitlig havtemperatur 25 25 26 28 29 29 29 28 28 28 27 26
Vejrstatistik for Phu Quoc: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp. 31 31 32 34 33 32 31 31 31 31 30 30
Gennemsnitlig min. temp. 22 22 23 24 24 24 24 24 24 24 23 22
Nedbør mm 40 36 80 130 193 266 290 398 296 276 212 104
Gennemsnitlig havtemperatur 27 28 29 30 30 30 29 29 29 29 28 28
VIGTIG INFORMATION OM DIN REJSE

Pas & visum

Som dansk statsborger skal du være i besiddelse af et gyldigt, dansk pas. Passet skal være gyldigt mindst 6 måneder fra den dag, du ankommer til Vietnam.

Som dansk statsborger skal du ikke have visum til Vietnam, hvis din rejse varer mindre end 45 dage.

Har du spørgsmål til visum, anbefaler vi, at du kontakter den vietnamesiske ambassade:

Embassy of the Socialist Republic of Vietnam
Bernstorffsvej 30C
2900 Hellerup
Danmark

Telefon: 39 18 39 32
E-mail: embvndk@hotmail.com

Reglerne om visum kan tjekkes på udenrigsministeriets hjemmeside.

Rejsedokumenter

Inden afrejse kan du downloade vores App her, hvor du kan finde dine rejsedokumenter og kontaktinformation på TourCompass og vores lokale samarbejdspartnere.

Involverer din rejse indenrigsflyvninger eller togrejse i Vietnam, er det vores samarbejdspartner som booker og udsteder billetterne, som du får på destinationen af din guide.

Vi anbefaler, at du downloader app’en WhatsApp til din smartphone og tilføjer vores samarbejdspartners telefonnumre. Her kan du gratis sende beskeder og ringe til dem, når du er på wi-fi forbindelse.

Vaccinationer

Vi anbefaler, at du kontakter en speciallæge, din praktiserende læge eller en autoriseret vaccinationsklinik for information omkring vaccinationer. Du kan også læse mere om reglerne for rejsevaccinationer hos Statens Serum Institut.

Vær opmærksom på reglerne omkring gul feber – særligt hvis du rejser ind via et andet land, hvor der findes gul feber. Nogle lande har krav om bevis for gul feber-vaccination ved indrejse. Hav derfor altid dit vaccinationsbevis med dig i håndbagagen, når du rejser.

 

Få 10% i rabat på vaccinationer

Når du bestiller en rejse hos Tourcompass.dk, kan du få 10% rabat hos følgende vaccinationsklinikker:

På alle hjemmesider kan du bestille tid og få yderligere vejledning om vaccinationer. Ved tidsbestilling bedes du henvise til os, og ved konsultationen bedes du medbringe din ordrebekræftelse, så rabatten kan blive fratrukket.

Rejsebetingelser

Læs venligst vores generelle rejsebetingelser grundigt, da disse er en del af aftalevilkårene i forbindelse med rejser købt hos TourCompass. Rejser købt hos os er omfattet af ”Loven om pakkerejser”.

Klik her for at læse vores rejsebetingelser.

Rejseforsikringer

Vi anbefaler altid, at du har en god rejseforsikring med i bagagen, når du skal afsted på drømmerejsen. Derudover er det også en rigtig god idé at tegne en afbestillingsforsikring.

Klik her for at gå til vores side om forsikring, hvor du kan læse mere om vores anbefalinger.

FØR REJSEN

Valuta, prisniveau & drikkepenge

I Vietnam hedder møntenheden vietnamesiske dong. Du kan finde den aktuelle kurs på vietnamesiske dong her.

Visa og Mastercard kan bruges på hoteller, de fleste restauranter og i butikker, men ikke på små lokale markeder. I alle større byer findes der også ATM-automater, så du kan hæve kontanter.

Få en ide om prisniveauet i Vietnam her.

Drikkepenge er velset, men det er op til dig, om du vil give drikkepenge. Du kan give så meget eller så lidt som du vil. Nedenstående er et vejledende niveau:

  • Guider: Min. 120.000 Dong pr. dag pr. person afhængig af den leverede service
  • Chauffører: Min. 50.000 Dong pr. dag pr. person afhængig af den leverede service
  • Piccolo: Min. 25.000 Dong pr. værelse
  • Stuepige: Min. 30.000 Dong pr. værelse pr. dag
  • Restauranter: På internationale restauranter er drikkepenge ofte inkluderet i prisen, og i så fald vil der stå ”10 % service charge” på regningen. Derfor er der ikke grund til at lægge yderligere. Er drikkepenge ikke inkluderet i prisen kan du selv lægge 5-10%, hvis servicen og maden har været god. På lokale restauranter og gadekøkkener forventes drikkepenge ikke, men du kan lægge nogle småpenge, når du går.

Mad & allergier

På langt de fleste af vores destinationer er vi i stand til at tage hensyn til allergener eller præferencer vedr. mad, dog er det vigtigt, at du oplyser os om dette, når du booker rejsen.

Telefoni, Wi-Fi & elektricitet

Telefon & wi-fi:

Det er dyrt at bruge data og roaming i udlandet, hvis det ikke allerede er inkluderet i dit mobilabonnement. Du kan kontakte dit mobilselskab og høre hvilke services, der er inkluderet i dit abonnement samt hvilke priser, der gælder for dig på udenlandsrejser.

Hvis du ikke allerede har data og roaming, gældende for udlandet, inkluderet i dit mobilabonnement, anbefaler vi, at du bruger gratis wi-fi, når du er på dit hotel eller restauranter. Så kan du ringe og skrive gratis hjem via forskellige tjeneste som f.eks. Facetime, Messenger og WhatsApp. Ellers er der også mulighed for at købe et lokalt SIM-kort inkl. data ved ankomst til Vietnam.

Elektricitet:

Vietnam har ikke standardiseret strøm eller stik. Derfor kan du opleve alt fra 110 til 230 volt. Det er vigtigt, at du medbringer en adapter, da de vietnamesiske stik både kan være med 2 og 3 ben, runde og flade.

Pakkeliste

Sørg altid for at have alle vigtige og uundværlige ting i din håndbagage. Det gælder f.eks. pas, visum, vaccinationskort, kreditkort, penge, forsikringsdokumenter, rejsedokumenter, computer, mobiltelefon, samt evt. information om din sundhedstilstand og livsvigtig medicin.

Besøg i templer:
Når du besøger templer, er der skrappe krav til din påklædning. Du må ikke vise knæ og skuldre, dit tøj må ikke være gennemsigtigt og du skal tage dine sko af.

Indførelse af planteprodukter til EU

Det er ikke tilladt for rejsende at indføre planter, frø, frugt og andre planteprodukter fra rejser i lande uden for EU, uden at disse følges af et plantesundhedscertifikat. Reglerne gælder også mindre mængder af planter og planteprodukter.

Du kan læse mere om reglerne her.

 

Rejsende med indskrænket bevægelighed

Vi gør opmærksom på, at vores rejser generelt ikke er egnede for bevægelseshæmmede personer. Kontakt os gerne for information om mulighederne i forhold til dine specifikke behov.

FLYREJSEN

Flybilletter

Hos de fleste flyselskaber er flybilletter elektroniske (e-billetter).

Det er vigtigt, at du tjekker dit navn for stavefejl, da dit navn på reservationen skal stå nøjagtigt som i dit pas. Hvis du har rettelser til dit navn, skal du kontakte os hurtigst muligt. Vær opmærksom på, at dette kan medføre et gebyr fra flyselskabet.

Sædereservation

Flyselskabet vil tildele dig en plads ombord på flyet ved check-in, hvis du har specifikke ønsker til placering i flyet, kan du på flyselskabets hjemmeside eller i deres app selv foretage en sædereservation. Vær opmærksom på, at de fleste flyselskaber kræver betaling for en sædereservation.

Det varierer, hvornår flyselskaberne åbner for sædereservation, men som hovedregel kan du booke sæder fra bookingtidspunktet og indtil 48 timer før afgang.

Vi gør desuden opmærksom på, at flyselskabet har fuld rådighed over alle sæder på flyet, og at de derfor altid har ret til at foretage ændringer på reservationen.
Laver du ikke en sædereservation inden afrejse, vil flyselskabet tildele dig en plads ved check-in.

Check-in

Ved check-in skal du bruge dit pas og din bookingreference, som fremgår af din rejseplan.

Vi anbefaler, at du downloader flyselskabets app på din telefon. I appen er der mulighed for online check-in, som typisk åbner 24 til 48 timer før afrejse. I appen kan du også holde dig opdateret om flyændringer og anden vigtig information om din flyrejse.

Bemærk venligst, at der kan være ændrede flytider i forhold til den rejseplan, du modtog ved booking af rejsen. Det er altid flytiderne i flyselskabets app eller på flyselskabets hjemmeside, der er gældende.

I lufthavnen

Vi anbefaler, at du møder op i lufthavnen senest 2 timer før afrejse. Du kan med fordel holde dig opdateret på lufthavnens hjemmeside for seneste opdateringer.

 

Bagage

Vi benytter mange forskellige flyselskaber til vores rejsemål. De nøjagtige regler for håndbagage og indtjekket bagage kan du tjekke på flyselskabets hjemmeside eller i deres app.

Forsinket bagage

Skulle din bagage blive forsinket, skal du ved ankomst henvende dig til personalet i bagageområdet i lufthavnen og anmelde din manglende bagage.

Det er vigtigt, at du har din bagagekvittering, når du skal udfylde din PIR- rapport (Property Irregularity Rapport).

Vær opmærksom på, at du ikke må forlade bagageområdet i lufthavnen, før du har fået udfyldt rapporten. I tilfælde af forsinket bagage beder vi dig kontakte vores samarbejdspartner, som vil sørge for, at din guide/chauffør venter på dig.

Flyforsinkelser eller aflysninger

Skulle der ske ændringer i forbindelse med din flyreservation inden afrejse, kontakter vi dig naturligvis med information om dette.

Opstår der flyforsinkelse efter check-in, er det flyselskabet, som har ansvaret for at ombooke din flyrejse. De vil typisk booke næste mulige afgang og sørge for eventuel forplejning og overnatning, hvis det skulle være nødvendigt.

Vores samarbejdspartner tjekker selv eventuelle ændringer i ankomsttidspunkter og vil naturligvis stadig vente på dig, også selvom dit fly skulle være forsinket.

Hvis en forsinkelse eller aflysning betyder, at flyselskabet ombooker dig til et andet flynummer efter, du er ankommet i lufthavnen, beder vi dig kontakte os på TourCompass’ nødnummer.

PÅ DESTINATIONEN

Immigration & Told

Immigration:

Når du ankommer til din endelige destination, går du gennem immigrationen. Her tjekkes dit pas samt eventuelle indrejsepapirer og visum. Mange steder skal du afgive fingeraftryk, og der tages ligeledes et billede af dit ansigt til biometrisk genkendelse. Du kan også blive stillet spørgsmål om dine rejseplaner i landet og evt. adresse på dit overnatningssted.

 

Told:

Når du er kommet gennem immigrationen og har samlet din bagage op, skal du gennem tolden. Har du intet at fortolde, kan du gå gennem ”nothing to declare”. Har du derimod noget at fortolde, er det vigtigt, at du går gennem ”declare”. Det er dit eget ansvar at tjekke, hvilke toldregler, der er gældende i det land, du rejser til.

Ankomst

Ved ankomst bliver du mødt af en guide/chauffør, som står klar til at tage imod dig med et TourCompass-skilt.

Skulle du mod forventning ikke kunne finde din guide/chauffør, beder vi dig kontakte vores samarbejdspartner på deres nødnummer, som fremgår af dine rejsedokumenter.

Hotel check-in & check-out

Normal check-in er typisk kl. 14.00, og du kan derfor ikke regne med at få dit værelse før dette tidspunkt. Ønsker du tidlig check-in, kan du mod betaling bestille dette i forbindelse med booking af rejsen.

Ved check-in vil receptionisten oftest registrere dit kreditkort og muligvis reservere et beløb. Dette er ikke en ekstra udgift, men almindelig kutyme på hoteller for at sikre betaling af evt. forbrug fra minibar eller lignende. Ved check-out bliver beløbet automatisk frigivet, hvis du ikke har gjort brug af dette.

Det er meget normalt, at hotellerne tager en kopi af dit pas. Dette er nogle steder et krav fra de lokale myndigheder.

Ved afrejse er der normal check-out omkring kl. 10.00 . Skal du først rejse videre om eftermiddagen eller aftenen, kan du få opbevaret din bagage indtil, du skal afsted. Ønsker du i stedet sen check-out, kan du mod betaling bestille dette i forbindelse med booking af rejsen.

Rejseform & transport

Vores rejser til Vietnam er individuelle rundrejser, dog foregår inkluderede udflugter og transfers i internationale grupper fra 1-14 personer og kun med TourCompass’ egne gæster.
De fleste tilkøbsture foregår med TourCompass’ egne gæster, nogle kan også foregå med andre end TourCompass’ egne gæster. Dette vil fremgå af beskrivelsen.

I tilfælde af uforudsete forhold som f.eks. dårligt vejr, blokerede veje eller andet, kan det blive nødvendigt at ændre i rækkefølgen af sightseeingture og seværdigheder i dagsprogrammerne.

Brug for hjælp undervejs?

Vi har et 24-timers nødnummer, så du altid kan komme i kontakt med os, hvis der skulle opstå uforudsete hændelser undervejs på din rejse. Derudover får du også tilsendt telefonnummer og nødtelefonnummer til vores samarbejdspartnere på destinationen. I nogle tilfælde kan det være nemmest og hurtigst at kontakte vores samarbejdspartnere pga. tidsforskelle, hvis du f.eks. skulle havne i en situation, hvor din opsamling til en tur eller transfer er mere end 15 min. forsinket.

EFTER REJSEN

Ris & Ros / kontakt

Vi lever af glade gæster, og vi vil derfor meget gerne høre fra dig efter hjemkomst. Send os en mail på info@tourcompass.dk eller ring til os på tlf.: 89 93 43 89.

 

Asien
Pernille Grøngaard Brammer

Pernille har siden hun var ganske ung rejst i store dele af verden, og hun har i dag mere end 30 års erfaring med at hjælpe andre på deres livs rejse.

Se åbningstider
Mandag - Torsdag 10-16
Fredag 10-14