TRYGHEDSGARANTI & SPAR 2.500 KR. PÅ UDVALGTE TANZANIA REJSER
89 93 43 89
Åbent i dag kl 10 - 14 | Se åbningstider

Praktisk information om USA

Praktisk information om USA
Praktisk information om USA

Praktisk information om USA

KLIMA

Bedste rejsetid

Det er muligt at rejse til USA året rundt.

USA er et stort land, og klimaet kan variere meget i de 50 delstater og 14 territorier.

USA er en populær destination året rundt, men de mest besøgte måneder er generelt sommerhalvåret, hvor amerikanerne også selv holder ferie. Nogle områder er mere besøgte i særlige perioder end andre. F.eks. er New England-området særligt populært i efteråret i forbindelse med løvfald, mens sydstaterne er mest populære i forårsmånederne grundet de lune temperaturer. Skiområder, samt storbyer som New York og Chicago er også velbesøgte om vinteren.

Den nordlige østkyst (Washington D.C. – NYC – Boston):
På den nordlige østkyst i distriktet Washington D.C., samt i delstater som Pennsylvania, New York og Massachusetts findes storbyerne Washington D.C., Philadelphia, New York City og Boston. Her er tempereret klima med fire årstider, hvor man typisk oplever varme somre og kolde vintre med sne.

Vejrstatistik for Boston: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp. 2 3 7 14 19 24 28 27 23 16 10 5
Gennemsnitlig min. temp. -7 -6 -2 4 10 15 19 18 15 9 3 -3
Gennemsnitlig nedbør i mm 99 87 117 103 88 90 76 90 90 110 95 117
Vejrstatistik for NYC: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp. 3 5 9 16 21 26 29 28 24 18 12 6
Gennemsnitlig min. temp. -4 -4 0 6 12 17 20 20 16 10 4 -1
Gennemsnitlig nedbør i mm 86 78 106 92 92 103 105 106 95 97 76 103
Vejrstatistik for Washington D.C.: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp. 6 8 13 19 24 29 31 30 26 20 14 8
Gennemsnitlig min. temp. -2 -2 2 8 14 19 21 21 17 11 5 0
Gennemsnitlig nedbør i mm 82 74 101 86 99 91 105 89 110 88 73 90

Den sydlige østkyst (Savannah – Charleston):
På den sydlige østkyst ligger bl.a. delstaterne Georgia og South Carolina, hvor byer som Savannah og Charleston findes. Her er subtropisk klima. Her oplever man typisk varme og fugtige somre og mere milde vintre. Tropiske storme og orkaner er almindelige i sensommer- og efterårssæsonen.

Vejrstatistik for Charleston: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp. 15 16 19 23 26 29 30 30 28 24 20 16
Gennemsnitlig min. temp. 7 9 11 15 20 23 25 25 22 18 12 9
Gennemsnitlig nedbør i mm 81 84 81 74 70 133 143 166 128 104 65 87
Gennemsnitlig havtemperatur 16 16 16 19 23 27 28 29 27 24 20 18
Vejrstatistik for Savannah: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp. 7 8 11 15 19 23 24 24 22 17 12 9
Gennemsnitlig min. temp. 15 17 20 24 28 30 31 31 29 25 20 17
Gennemsnitlig nedbør i mm 90 86 80 68 60 120 119 160 123 103 61 88
Gennemsnitlig havtemperatur 14 14 14 19 23 26 28 29 28 25 21 16

Golfkysten (Orlando – Miami – New Orleans – Houston):
Langs den sydlige kyst ligger bl.a. delstaterne Florida, Texas og Louisiana, hvor byer som Orlando, Miami, Houston og New Orleans findes. Området udgør en del af Golfkyst-regionen, der tager navn efter sin placering ud til den Mexicanske Golf.

Her er subtropisk klima, der er præget af meget varme somre og milde vintre, og hvor luftfugtigheden er høj. I forårs- og efterårsmånederne vil temperaturerne være mere behagelige.

Tropiske storme og orkaner er almindelige i sensommer- og efterårsmånederne.

Vejrstatistik for Miami: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp. 23 24 25 27 28 29 30 30 29 28 26 24
Gennemsnitlig min. temp. 18 19 20 22 24 25 26 26 26 24 22 20
Gennemsnitlig nedbør i mm 52 41 53 57 93 163 119 155 162 118 55 45
Gennemsnitlig havtemperatur 24 24 25 26 27 29 30 30 29 28 27 25
Vejrstatistik for Orlando: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp. 21 23 25 28 30 31 31 31 30 28 25 22
Gennemsnitlig min. temp. 11 13 14 17 20 23 24 24 23 20 16 13
Gennemsnitlig nedbør i mm 58 52 64 55 70 157 158 170 142 69 36 51
Vejrstatistik for Houston: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp. 17 19 22 26 29 32 33 34 31 27 22 18
Gennemsnitlig min. temp. 8 10 13 17 21 24 24 25 22 18 13 9
Gennemsnitlig nedbør i mm 109 88 99 100 95 115 94 102 120 105 107 108
Vejrstatistik for New Orleans: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp. 17 19 21 25 28 31 31 31 29 26 21 18
Gennemsnitlig min. temp. 9 11 14 18 21 24 25 25 24 19 14 11
Gennemsnitlig nedbør i mm 116 112 123 102 94 133 144 163 123 86 84 101

Den nordlige vestkyst (Seattle – Portland):
På den nordlige vestkyst ligger bl.a. delstaterne Washington og Oregon, hvor byer som Seattle og Oregon findes. Her er tempereret klima med forholdsvis milde temperaturer det meste af året. I vinterhalvåret vil vejret være køligere med regn og muligvis sne, mens sommerhalvåret er lunt og mildt.

Vejrstatistik for Portland: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp. 8 10 13 15 19 23 28 29 25 17 11 8
Gennemsnitlig min. temp. 2 2 3 5 8 11 14 14 12 8 4 2
Gennemsnitlig nedbør i mm 173 137 151 123 75 48 14 17 42 113 177 197
Vejrstatistik for Seattle: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp. 8 9 12 14 18 21 25 26 21 15 10 7
Gennemsnitlig min. temp. 2 2 4 5 8 11 14 14 12 8 5 2
Gennemsnitlig nedbør i mm 181 127 145 122 81 66 29 37 67 143 206 182

Den sydlige vestkyst (San Francisco – Los Angeles – San Diego):
På den sydlige vestkyst ligger delstaten Californien, hvor større byer som San Francisco, Los Angeles og San Diego findes. Her er middelhavsklima. Generelt for den sydlige vestkyst er, at sommeren er varm og tør, mens vinteren er mild med både sol og regn. Temperaturerne i San Francisco er milde og køligere i forhold til de sydligere byer som Los Angeles og San Diego.

Vejrstatistik for Los Angeles: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp. 20 19 21 23 25 28 31 32 31 27 23 19
Gennemsnitlig min. temp. 7 7 8 10 12 15 18 18 17 14 10 7
Gennemsnitlig nedbør i mm 84 89 54 19 11 3 2 0 4 17 21 53
Gennemsnitlig havtemperatur 15 15 15 15 15 16 18 19 19 18 17 15
Vejrstatistik for San Diego: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp. 18 18 18 20 20 22 25 25 25 23 21 18
Gennemsnitlig min. temp. 9 9 11 12 14 15 17 18 18 15 12 9
Gennemsnitlig nedbør i mm 54 67 39 18 10 2 1 0 4 14 20 43
Gennemsnitlig havtemperatur 15 15 15 16 17 18 20 21 20 19 17 16
Vejrstatistik for San Francisco: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp. 14 15 16 17 19 22 22 22 23 21 17 12
Gennemsnitlig min. temp. 6 7 8 9 10 12 13 13 13 12 9 7
Gennemsnitlig nedbør i mm 113 118 83 40 21 6 2 2 3 25 57 111

Det vestlige USA, indland (Death Valley – Las Vegas – Grand Canyon – Bryce Canyon – Zion):
I det vestlige USA findes store ørkenområder med temperaturer op mod 50°C som det er set i Death Valley Nationalpark. Områder som Las Vegas, Grand Canyon, Bryce Canyon og Zion Nationalpark rammes typisk af kulde og sne om vinteren og høj varme om sommeren. Det bliver særligt varmt, når man vandrer iblandt klipper i nationalparkerne om sommeren.

Det er altid en god idé at orientere sig om lokale vejrforhold i nationalparkerne ved deres informationscentre (Welcome Center).

Vejrstatistik for Bryce Canyon: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp. 8 11 17 22 27 34 35 33 29 22 14 7
Gennemsnitlig min. temp. -2 0 4 8 13 19 22 21 17 10 4 -1
Gennemsnitlig nedbør i mm 23 22 17 13 10 3 7 11 15 20 13 19
Vejrstatistik for Death Valley: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp. 17 20 25 30 35 41 44 42 38 30 22 15
Gennemsnitlig min. temp. 12 14 20 24 29 35 38 37 32 24 17 11
Gennemsnitlig nedbør i mm 20 26 16 8 4 2 6 4 5 10 8 16
Vejrstatistik for Grand Canyon: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp. 9 11 15 19 24 30 31 30 27 21 15 9
Gennemsnitlig min. temp. -2 -2 1 5 9 15 18 17 14 8 3 -2
Gennemsnitlig nedbør i mm 58 66 52 26 15 4 30 34 26 33 37 54
Vejrstatistik for Las Vegas: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp. 14 17 22 26 31 37 39 38 34 27 19 13
Gennemsnitlig min. temp. 4 5 9 12 17 23 27 25 21 15 9 4
Gennemsnitlig nedbør i mm 25 31 17 8 6 2 8 11 8 9 10 22
Vejrstatistik for Zion Nationalpark: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp. 6 8 13 18 23 30 32 30 27 20 13 6
Gennemsnitlig min. temp. -7 -5 -2 3 8 15 19 17 12 5 -1 -6
Gennemsnitlig nedbør i mm 53 59 48 29 18 6 9 14 22 30 29 46

Hawaii (Kauai – Maui – Big Island – Oahu):
På øgruppen Hawaii findes et tropisk klima. Her er typisk solrigt og behageligt året rundt med temperaturer mellem 24-31°C, men nedbørsmængden varierer alt efter sæson. Fra november-marts kan der forekomme kraftige regnskyl modsat månederne april-oktober, der er mere tørre. Rejsemålet kan besøges året rundt, men er mest populært i den tørre sæson.

Mikroklimatiske forhold på de enkelte øer kan naturligvis forekomme, men fælles for øgruppen er, at den østlige side af øerne er mere våd og grøn end den vestlige side, som er mere solrig og tør.

Vejrstatistik for Hawaii: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp. 24 24 24 25 26 27 27 28 28 27 26 25
Gennemsnitlig min. temp. 20 20 20 21 22 23 23 23 23 23 22 21
Gennemsnitlig nedbør i mm 47 35 46 19 21 15 13 17 18 27 53 55
Gennemsnitlig havtemperatur 24 24 24 24 25 26 26 27 27 27 26 25
VIGTIG INFORMATION OM DIN REJSE

Pas & visum

Pas
Du skal naturligvis medbringe dit pas på rejsen. Passet skal være gyldigt under hele opholdets varighed og have biometrisk chip. Provisoriske pas (nødpas) accepteres ikke ved indrejse.

Skal du mellemlande i et andet land end USA, er du selv ansvarlig for at tjekke op på reglerne for kravene til gyldigheden af dit pas.

ESTA og visum
For at rejse ind i USA skal du have en godkendt ESTA eller visum.

Læs nærmere og se hvad der gælder for dig her:

Visa Waiver Program (VWP)

Som dansk statsborger kræves der ikke visum til USA, når opholdet har ferie eller forretning til formål, og du desuden opfylder en række betingelser:

  • Du har ansøgt om ESTA og fået en forhåndsgodkendelse heraf (nærmere info nedenfor)
  • Dit opholds varighed i USA er under 90 dage
  • Du er i besiddelse af et maskinlæsbart pas, der er gyldigt under hele opholdets varighed og som har en biometrisk chip
  • Du kan ved indrejse kan fremvise en bekræftet returbillet eller en billet til videre rejse uden for Nordamerika og Caribien

Opfylder du ovenstående kriterier, kan du som udgangspunkt rejse på det såkaldte Visa Waiver program (VWP), hvis du har udfyldt og fået godkendt din ESTA.

ESTA (Electronic System Travel Authorization)

ESTA (Electronic System Travel Authorization) er en elektronisk online ansøgning, der har til formål at forhåndsgodkende dit (ferie)ophold i USA.

Når du skal udfylde din ESTA ansøgning, bør du kun anvende U.S. Customs and Border Protections officielle hjemmeside via dette link: https://esta.cbp.dhs.gov/.
Vær opmærksom på at følge det anviste link for at undgå kopisider. En ansøgning koster USD 21 per person. Tilsvarende gør sig gældende, såfremt du ansøger via ESTA App – her skal du kun benytte Department of Homeland Securitys officielle app.

Du er selv ansvarlig for at ansøge om indrejsetilladelsen i god tid og gerne kort efter bestilling af din rejse – dog senest 72 timer inden afrejse. Alle rejsende, uanset alder, skal have en tilladelse.

Når du starter din ESTA-ansøgning, skal du have følgende klar:

  • Dit pas
  • Din rejseplan
  • Dit kreditkort
  • Din e-mailadresse

Inden du indsender din ansøgning, anbefaler vi, at vi dobbelttjekker korrektheden i dine indtastede oplysninger. Dette gør sig også gældende, hvis du har brugt funktionen ”scan pas”.

Du finder svar på din ansøgning samme sted som den er udfyldt, og vi anbefaler, at du medbringer en fysisk kopi af din ESTA-forhåndsgodkendelse i lufthavnen.

Forhåndsgodkendelsen er elektronisk forbundet med dit pas og er gyldig i 2 år eller til dit pas udløber (hvad end der kommer først.) Får du nyt pas, skal du ansøge om en ny ESTA.

Bemærk at du skal kontakte den Amerikanske Ambassade og ansøge om visum, hvis du har rejst i følgende lande:

  • Cuba fra d. 12. januar 2021
  • Nordkorea, Iran, Irak, Sudan, Syrien, Libyen, Somalia eller Yemen fra d. 1. marts 2011

Tilsvarende skærpelse vil gøre sig gældende, hvis du har dobbelt statsborgerskab med disse lande, en anmærkning på din straffeattest, eller hvis din ESTA ansøgning er blevet afvist.

For yderligere information om udfyldelse af din ESTA ansøgning, kan du finde en oversigt over hyppige spørgsmål og svar her: https://esta.cbp.dhs.gov/faq?lang=en

Du kan også henvende dig telefonisk på: +1-202-325-8000.

Samtykkeerklæring:

Rejser du alene med dit barn eller med børn, der ikke er dine egne, skal du have en fuldmagt fra indehaverne af forældremyndigheden og medbringe på rejsen. Fuldmagten skal skrives på engelsk.

Bemærk: Det er dit eget ansvar at undersøge, om du har brug for et visum til transitlufthavne undervejs.

 

APIS (Advanced Passenger Information System)

Når du rejser til USA, skal du forud for din rejse udfylde en såkaldt APIS. Her skal du oplyse dit navn som det står i passet, informationer på en nødkontakt, samt adressen på dit første overnatningssted i USA. Navnet på det første hotel på din rejse, vil fremgå af din bekræftelse på rejsen.

Vi anbefaler, at du udfylder din APIS hjemmefra på luftfartsselskabets hjemmeside, men det kan også gøres i lufthavnen i forbindelse med check-in.

 

Skal du rejse via Canada gælder følgende for danske statsborgere:
For at rejse via Canada, skal du som udgangspunkt have en eTA-indrejsetilladelse.

Som dansk statsborger kræves der ikke visum til Canada, når opholdet har ferie, familiebesøg eller forretning til formål, og du desuden opfylder en række betingelser:

  • Dit opholds varighed i Canada er under 6 måneder
  • Du har ansøgt og fået godkendt din eTA-indrejsetilladelse (læs nærmere nedenfor)
  • Du er i besiddelse af et pas, der er gyldigt 6 måneder efter dit ophold i landet er endt og som har en biometrisk chip

eTA (Electronic Travel Authorization)

En eTA er en elektronisk online ansøgning, der har til formål at forhåndsgodkende dit ophold i Canada (det gælder også ved transit til et andet land.) Rejsende til lands er undtaget at ansøge om eTA, hvis de f.eks. kører i bil fra USA til Canada.

Når du skal udfylde din eTA-ansøgning, bør du kun anvende den Canadiske regerings hjemmeside via dette link: http://www.cic.gc.ca/english/visit/eta-start.asp. Vær opmærksom på at følge det anviste link for at undgå kopisider. En ansøgning koster ca. CAD 7 per person.

Du er selv ansvarlig for at ansøge om indrejsetilladelsen i god tid, og vi anbefaler at du gør dette kort efter bestilling af din rejse – dog senest 72 timer inden afrejse. Alle rejsende, uanset alder, skal have en tilladelse.

Når du starter din eTA-ansøgning, skal du have følgende klar:

  • Dit pas
  • Dit kreditkort
  • Din e-mailadresse

Inden du indsender din ansøgning, anbefaler vi, at vi dobbelttjekker korrektheden i dine indtastede oplysninger.

Svaret på din ansøgning sendes typisk til din mail kort efter, at den er indsendt, men du kan forvente op til 72 timers behandlingstid. Modtager du ikke svar på din ansøgning indenfor denne tidsperiode, bør du kontakte den canadiske ambassade.

Forhåndsgodkendelsen er elektronisk forbundet med dit pas og er gyldig i 5 år eller til dit pas udløber (hvad end, der kommer først.) Får du nyt pas, skal du ansøge om ny eTA.

Vi anbefaler, at du medbringer en fysisk kopi af din eTA-forhåndsgodkendelse i lufthavnen.

Da reglerne kan ændre sig med kort varsel, anbefales det, at der altid søges oplysning om gældende pas- og visumregler ved landets ambassade.

 

Reglerne om visum kan tjekkes på udenrigsministeriets hjemmeside.

Rejsedokumenter

Inden afrejse kan du downloade vores App her, hvor du kan finde dine rejsedokumenter og kontaktinformation på TourCompass og vores lokale samarbejdspartnere.

I appen kan du tilgå dine vouchers, som du skal fremvise på din rejse. På hver enkelt voucher står der vigtig information for evt. billeje, togbilletter, hoteller, samt udflugter.
Husk at læse voucheren grundigt igennem og mød op på de angivne mødesteder og tidspunkter.

Det er vigtigt, at du medbringer dit tilbud på din rejse. I dit tilbud har du nem adgang til det gældende dagsprogram, der indeholder væsentlige informationer for hver enkelt dag. Dagsprogrammet kan anvendes som guideline, så du får det optimale ud af din tid på destinationen og får højdepunkterne med.

Særligt for udflugter:

I USA er det almindeligt, at man genbekræfter sin bestilte udflugt. Det vil fremgå på din voucher, hvis dette gør sig gældende for din udflugt. Det kan ligeledes gøre sig gældende, at udbyderen af udflugten kontakter dig. Dette er alt sammen for at sikre klar aftale omkring tidspunkt og lokation for udflugtens fælles startsted eller evt. afhentning på dit hotel, hvis dette er inkluderet i den bestilte udflugt.

Særligt for rejser til Yosemite Nationalpark:

Yosemite Nationalpark er en af USA’s mest populære nationalparker med op 3,5 millioner besøgende årligt. Besøgstallet er fra 2023 mærkbart reduceret ved indførelse af et reservationssystem, der har til formål at værne om områdets natur.

Reservationssystemet er simpelt og påkrævet på udvalgte datoer i løbet af året og typisk for alle dage i højsæson. Det er dit eget ansvar at ansøge om et reservationspas.
Der åbnes for et indeværende års reservationer i starten af januar. Det anbefales, at du er klar til at foretage reservationen allerede ved åbningen (typisk i januar), hvis du har ønske om at komme ind i selve parken i et af de mest populære tidsrum.

  • En reservation gælder for ét køretøj og er gyldigt i op til 3 sammenhængende dage (inklusive ankomstdagen). Du kan vælge at ansøge om hel dag (full day) eller halv dag (half day). For en halv dag gælder det, at du først må komme ind efter 12.00

Du kan ansøge om en reservation her: https://www.recreation.gov/timed-entry/10086745

Forud for din reservation, bør du have følgende klar:

  • Hvilken dato du ankommer i Yosemite
  • Hvilket tidsrum du vil ansøge om
  • Betalingskort (reservationen koster 2 USD)

En bekræftet reservation (printet eller digital) skal medbringes sammen med gyldigt billed-id på den person, der står på reservationen, ved indgangen til parken.

Hvis du ikke får et reservationspas til Yosemite Nationalpark:
Skulle det ske, at der ikke er flere ledige reservationer på nogle af dine rejsedage i Yosemite Nationalpark, kan du stadig komme ind i parken i ydertidspunkterne før kl 05.00 og efter kl. 16.00.

Dog er det værd at bemærke, at en indgang den første dag på et af ydertidspunkter ikke udløser et reservationspas til de næstfølgende dage. Her vil du også skulle ind i parken i ydertidspunkterne, hvis ikke du har en reservation.

Skulle det ske, at der ikke er flere ledige reservationer, vil du også kunne ansøge om et reservationspas én uge før, du skal ind i parken (meget begrænset antal). Det vil sige, at hvis du skal ind i parken d. 27. juli, vil der åbnes for reservationer d. 20. juli kl. 08.00 lokal tid. Antallet af reservationspas en uge før er meget begrænset, hvorfor det anbefales at have en bruger oprettet på forhånd og sidde klar til bestilling på åbningstidspunktet.

Som alternativ kan du booke en busbillet i området fra dit hotel, og tage denne ind i parken (evt. bestil med drop-off ved Yosemite Village). Det kræver, at du selv reserverer en billet (i god tid). Har du en busbillet med YARTS, har du automatisk adgang til parken den pågældende dag. Det er dit eget ansvar at tjekke op på reglerne for den pågældende billet, såfremt du benytter denne mulighed.

*Der kan forekomme ændringer løbende, hvorfor ovenstående datoer og tidspunkter er vejledende. Du kan altid se gældende regler her: https://www.nps.gov/yose/planyourvisit/reservations.htm

 

Entré til andre nationalparker i USA:
Der opkræves ml. 25- 35 USD ved indgangen til en hvilken som helst nationalpark i USA – også ved dem, hvor du kun kører igennem som Death Valley Nationalpark eller Joshua Tree Nationalpark. Entréen giver typisk adgang til en nationalpark i 3 sammenhængende dage (inklusive ankomstdagen).

Det kan derfor for nogle rejser svare sig at købe et America The Beautiful Annual Pass, der efter betaling giver fri adgang til alle nationalparker i USA. Dette koster 80 USD og gælder for op til 4 voksne i samme køretøj, samt børn under 16 år, der følger gratis med. Det er gyldigt i 1 år fra købsdatoen. Du kan typisk købe dette Annual Pass ved indgangen til nationalparkerne eller online her: https://www.nps.gov/planyourvisit/passes.htm
Bemærk at en betalende entré til nationalparkerne ikke er det samme som et reservationspas, der kræves i visse parker i højsæson.

Vaccinationer

Vi råder dig til at kontakte en speciallæge, din praktiserende læge eller en autoriseret vaccinationsklinik. Du kan også læse mere omkring reglerne for rejsevaccinationer hos Statens Serum Institut.

Vær opmærksom på reglerne omkring gul feber – særligt hvis du rejser ind via et andet land, hvor der findes gul feber. Nogle lande har krav om bevis for gul feber-vaccination ved indrejse. Hav derfor altid dit vaccinationsbevis med dig i håndbagagen, når du rejser.

 

Få 10% i rabat på vaccinationer

Når du bestiller en rejse hos Tourcompass.dk, kan du få 10% rabat hos følgende vaccinationsklinikker:

På alle hjemmesider kan du bestille tid og få yderligere vejledning om vaccinationer. Ved tidsbestilling bedes du henvise til os, og ved konsultationen bedes du medbringe din ordrebekræftelse, så rabatten kan blive fratrukket.

Rejsebetingelser

Læs venligst vores generelle rejsebetingelser grundigt, da disse er en del af aftalevilkårene i forbindelse med rejser købt hos TourCompass. Rejser købt hos os er omfattet af ”Loven om pakkerejser”.

Klik her for at læse vores rejsebetingelser.

Rejseforsikringer

Vi anbefaler altid, at du har en god rejseforsikring med i bagagen, når du skal afsted på drømmerejsen. Derudover er det også en rigtig god idé at tegne en afbestillingsforsikring.

Klik her for at gå til vores side om forsikring, hvor du kan læse mere om vores anbefalinger.

FØR REJSEN

Valuta, prisniveau & drikkepenge

I USA hedder møntenheden amerikanske dollars (USD). Du kan finde den aktuelle kurs på amerikanske dollars her.

Visa og Mastercard kan bruges på hoteller, de fleste restauranter og i butikker. I alle større byer findes der ATM-automater, så du kan hæve kontanter. Vi anbefaler, at du har kontanter med, når I skal besøge de mindre byer og nationalparkerne, hvor signalet til både betalingskort- og hæveautomater kan svigte.

Få en idé om prisniveauet i USA her.

 

I USA er det både velset og forventet, at man giver drikkepenge (tip/gratuity) til personale i servicebranchen, og i gennemsnit anbefales det at give mellem 15-20% afhængigt af den service, du har fået.

Personale indenfor servicefagene aflønnes primært med drikkepenge, og det er derfor en vigtig del af deres månedlige indtjening. Det kan forekomme, at nogle steder allerede har tilføjet drikkepengene på din regning. Dette vil typisk ske på restauranter, hvor det vil fremgå som ”gratuity” på din regning. I sådanne tilfælde behøver du ikke give yderligere drikkepenge.

Nedenstående er et vejledende niveau:

  • Taxachauffører: 15-20% (gælder også når du bruger Apps som Uber og Lyft). Dog minimum 2 USD per tur.
  • Piccolo: 1-2 USD pr. stk. bagage
  • Rengøringspersonale 3-5 USD pr. værelse pr. dag
  • Restauranter: her betaler man som udgangspunkt mellem 15-20% alt efter, hvordan du vurderer betjeningen og maden. Vær opmærksom på om gratuity allerede er lagt på din regning.
  • Guider: 10-20 USD pr. dag pr. person afhængig af varighed og service

Mad & allergier

På langt de fleste af vores destinationer er vi i stand til at tage hensyn til allergier, samt allergener eller præferencer vedr. mad, dog er det vigtigt, at du oplyser os om dette, når du bestiller rejsen.

Telefoni, wi-fi & elektricitet

Telefon & wi-fi:

Det er dyrt at bruge data og roaming i udlandet, hvis det ikke allerede er inkluderet i dit mobilabonnement. Du kan kontakte dit mobilselskab og høre hvilke services, der er inkluderet i dit abonnement, samt hvilke priser, der gælder for dig på udenlandsrejser.

Hvis du ikke allerede har data og roaming, gældende for USA, inkluderet i dit mobilabonnement, anbefaler vi, at du bruger gratis wi-fi, når du er på dit hotel eller restauranter. Så kan du ringe og skrive gratis hjem via forskellige tjenester som f.eks. Facetime, Messenger og WhatsApp.

Der er også mulighed for at købe et fysisk SIM-kort inkl. data ved ankomst til USA. Som alternativ kan du både hjemmefra eller på destinationen købe et elektronisk simkort, et såkaldt eSIM, hvor du beholder dit eget simkort på telefonen, og stadig har data undervejs på din rejse.

Elektricitet:

I USA anvendes 120 volt i stikkontakterne. Stikkene er med to “flade” ben. Derfor er det vigtigt at medbringe en adapter.

Pakkeliste

Sørg altid for at have alle vigtige og uundværlige ting i din håndbagage. Det gælder f.eks. pas, visum, vaccinationskort, kreditkort, penge, forsikringsdokumenter, rejsedokumenter, computer, mobiltelefon, samt evt. information om din sundhedstilstand og livsvigtig medicin.

Indførelse af planteprodukter til EU

Det er ikke tilladt for rejsende at indføre planter, frø, frugt og andre planteprodukter fra rejser i lande uden for EU, uden at disse følges af et plantesundhedscertifikat. Reglerne gælder også mindre mængder af planter og planteprodukter.

Du kan læse mere om reglerne her.

Rejsende med indskrænket bevægelighed

Vi gør opmærksom på, at vores rejser generelt ikke er egnede for bevægelseshæmmede personer. Kontakt os gerne for information om mulighederne i forhold til dine specifikke behov.

FLYREJSEN

Flybilletter

Flybilletten er hos de fleste flyselskaber elektroniske (e-billetter).

Det er vigtigt, at du tjekker dit navn for stavefejl, da dit navn på reservationen skal stå nøjagtigt som i dit pas. Hvis du har rettelser til dit navn, skal du kontakte os hurtigst muligt. Vær opmærksom på, at dette kan medføre et gebyr fra flyselskabet.

Sædereservation

Flyselskabet vil tildele dig en plads ombord på flyet ved check-in. Hvis du har specifikke ønsker til placering i flyet, kan du på flyselskabets hjemmeside eller i deres app selv foretage en sædereservation. Vær opmærksom på, at de fleste flyselskaber kræver betaling for en sædereservation.

Det varierer, hvornår flyselskaberne åbner for sædereservation, men som hovedregel kan du booke sæder fra bookingtidspunktet og indtil 48 timer før afgang.

Vi gør desuden opmærksom på, at flyselskabet har fuld rådighed over alle sæder på flyet, og at de derfor altid har ret til at foretage ændringer på reservationen. Laver du ikke en sædereservation inden afrejse, vil flyselskabet tildele dig en plads ved check-in.

Check-in

Ved check-in skal du bruge dit pas og din bookingreference, som fremgår af din rejseplan.

Vi anbefaler, at du downloader flyselskabets app på din telefon. I appen er der mulighed for online check-in, som typisk åbner 24 til 48 timer før afrejse. I appen kan du også holde dig opdateret om flyændringer og anden vigtig information om din flyrejse.

Bemærk venligst, at der kan være ændrede flytider i forhold til den rejseplan, du modtog ved booking af rejsen. Det er altid flytiderne i flyselskabets app eller på flyselskabets hjemmeside, der er gældende.

I lufthavnen

Vi anbefaler, at du møder op i lufthavnen senest 2-3 timer før afrejse. Du kan med fordel holde dig opdateret på lufthavnens hjemmeside for seneste opdateringer.

Bagage

Vi benytter mange forskellige flyselskaber til vores rejsemål. De nøjagtige regler for håndbagage og indtjekket bagage kan du tjekke på flyselskabets hjemmeside eller i deres app.

Hvis der benyttes indenrigsfly i dit program, skal du være opmærksom på, at den tilladte bagage-mængde kan være anderledes end på dit oversøiske fly. Det er som regel altid muligt at tilkøbe ekstra bagage lokalt.

Forsinket bagage

Skulle din bagage blive forsinket, skal du ved ankomst henvende dig til personalet i bagageområdet i lufthavnen og anmelde din manglende bagage.

Det er vigtigt, at du har din bagagekvittering, når du skal udfylde din PIR- rapport (Property Irregularity Rapport).

Vær opmærksom på, at du ikke må forlade bagageområdet i lufthavnen, før du har fået udfyldt rapporten.

Flyforsinkelser eller aflysninger

Skulle der ske ændringer i forbindelse med din flyreservation inden afrejse, kontakter vi dig naturligvis med information om dette.

Opstår der flyforsinkelse efter check-in, er det flyselskabet, som har ansvaret for at ombooke din flyrejse. De vil typisk booke næste mulige afgang og sørge for eventuel forplejning og overnatning, hvis det skulle være nødvendigt.

Hvis en forsinkelse eller aflysning betyder, at flyselskabet ombooker dig til et andet flynummer efter, du er ankommet i lufthavnen, beder vi dig kontakte os på TourCompass’ nødnummer.

PÅ DESTINATIONEN

Immigration & Told

Immigration:
Når du ankommer til din endelige destination, går du gennem immigrationen. Her tjekkes dit pas samt eventuelle indrejsepapirer og visum. Mange steder skal du afgive fingeraftryk, og der tages ligeledes et billede af dit ansigt til biometrisk genkendelse. Du kan også blive stillet spørgsmål om dine rejseplaner i landet og evt. adresse på dit overnatningssted.

 

Told:
Når du er kommet gennem immigrationen og har samlet din bagage op, skal du gennem tolden. Har du intet at fortolde, kan du gå gennem ”nothing to declare”. Har du derimod noget at fortolde, er det vigtigt, at du går gennem ”declare”. Det er dit eget ansvar at tjekke, hvilke toldregler, der er gældende i det land, du rejser til.

Ankomst

Når du er kommet igennem immigration og tolden i USA, skal du selv finde hen til dit første overnatningssted – enten med offentlig transport, taxa eller evt. billeje. Du kan se, hvad der gør sig gældende for din rejse i dit tilbud, som du har fået tilsendt på mail. I tilbuddet kan du se dagsprogrammet for din rejse, og her vil det fremgå, om du ved ankomst skal afhente lejebil, eller om du skal benytte dig af anden transport til dit overnatningssted.

Billeje på ankomstdagen:
Gælder det for din rejse, at du skal afhente din billeje på ankomstdagen, vil du på din voucher finde detaljer for afhentningssted, udlejningsselskab og tidspunkt. På voucheren vil der ligeledes fremgå en kort beskrivelse af, hvordan du finder til biludlejningsselskabet (Directions to the Lot). De fleste biludlejningsselskaber har skranker i selve lufthavnen eller i kort afstand herfra. Benyt evt. en gratis lufthavnsshuttle, der kører dig direkte dertil.

Hotel check-in & check-out

Normal check-in er typisk mellem kl. 14.00-16.00, og du kan derfor ikke regne med at få dit værelse før dette tidspunkt.

Ved check-in vil receptionisten oftest registrere dit kreditkort og muligvis reservere et beløb. Dette er ikke en ekstra udgift, men almindelig kutyme på hoteller for at sikre betaling af evt. forbrug fra minibar eller lignende. Ved check-out bliver beløbet automatisk frigivet, hvis du ikke har gjort brug af dette.

Det er meget normalt, at hotellerne tager en kopi af dit pas. Dette er nogle steder et krav fra de lokale myndigheder.

Ved afrejse er der normal check-out omkring kl. 10.00. Skal du først rejse videre om eftermiddagen eller aftenen, kan du få opbevaret din bagage indtil, du skal afsted. Ønsker du i stedet sen check-out, kan du mod betaling bestille dette i forbindelse med booking af rejsen.

Resort-fee og gebyr for parkering:

I USA opkræver nogle hoteller et såkaldt resort-fee. Et resort-fee er et dagligt gebyr, der opkræves udover værelsesprisen. Nogle hoteller har gebyret inkluderet i bestillingen, mens andre opkræver det i forbindelse med check-in eller check-out. Gebyret dækker typisk over almindelige faciliteter som Wi-Fi, fitness- og pooladgang, poolhåndklæder, parkering og lign. Beløbet kan variere alt efter hvilke og hvor mange services, der er inkluderet på hotellet. Bemærk at enkelte hoteller opkræver særskilt gebyr for parkering.

Rejseform & transport

I tilfælde af uforudsete forhold som f.eks. dårligt vejr, blokerede veje eller andet, kan det blive nødvendigt at ændre i rækkefølgen af sightseeingture og seværdigheder i dagsprogrammerne. Skulle dette være tilfældet for dig, bedes du kontakte vores samarbejdspartner.

 

Billeje:

Kør-selv-rejser er en populær rejseform i USA, og det er et nemt land at køre rundt i. Det giver en fantastisk frihed til selv at bestemme, hvor og hvornår du ønsker at gøre stop undervejs. Du kan læse mere om at køre selv i USA her.

Vi benytter Alamo biludlejning i USA.  Nedenfor kan du finde vigtig information om billeje i USA, herunder opremsning af den gældende lejeaftalens inkluderede forsikringer. Bemærk at eventuelle forbehold kan forekomme i den udspecificerede oversigt med vilkår og betingelser.

Her er nogle ting, du skal være opmærksom på vedrørende din billeje i USA:

  • Din billeje i USA inkluderer lovpligtige, samt udvalgte anbefalede forsikringer:
    • Collision Damage Waiver (CDW)/ Loss Damage Waiver (LDW) inkl. Theft Protection (TP): kaskoforsikring, samt tyveriforsikring. Dækker ved skade på den lejede bil og i tilfælde af tyveri. Der er selvrisiko på 0 USD.
    • Extended Protection (EP): Udvidet ansvarsforsikring. Dækker skader på tredjepart i tilfælde af ulykke op til 1 million USD. Der er selvrisiko på 0 USD.
  • Din billeje inkluderer ikke følgende forsikring eller ydelser:
    • Personal Accident Insurance (PAI): i forsikringspakken er der ikke inkluderet personlig ulykkesforsikring på hverken lejetager, øvrige passagerer eller ekstra førere. Du bør sikre, at denne er inkluderet i din private forsikring, og at denne dækker på rejse i USA.
    • Roadside Assistance (RA): vejhjælp. Denne ydelse kan tilkøbes lokalt, såfremt du ønsker dette. Det koster ca. USD 7 + lokale skatter per dag og afregnes lokalt ved afhentning.
    • Brændstof: bilen skal som udgangspunkt afleveres med tilsvarende mængde benzin som ved afhentning (typisk fuld tank). Spørg det lokale biludlejningskontor, hvis du er i tvivl.
    • Tilkøbsforsikringer: Du kan ske at blive tilbudt en række ekstra forsikringer på det lokale biludlejningskontor. Her er det op til dig, om du ønsker at tilkøbe sådanne. Dog skal du være opmærksom på, at din underskrift på den endelige lejeaftale (med eventuelle tilkøb) er juridisk bindende, og at du hæfter for evt. tilkøb.
  • Pas, kørekort: Ved afhentning af din udlejningsbil skal du fremvise dit pas og kørekort. Midlertidige og digitale kørekort godkendes ikke. Det anbefales at medbringe et internationalt kørekort, der i visse tilfælde kan kræves fremvist sammen med dit almindelige kørekort, såfremt dette ikke står på engelsk. Ovenstående gør sig også gældende for ekstra fører (Additional driver), samt førere mellem 21-24 år.
  • Ekstra førere: Additonal driver (AD). En ekstra fører skrives på lejekontrakten ved afhentning af bilen og skal fremvise pas og kørekort på lige vis som lejetager/primær fører. En additional driver skal være over 25.
  • Kreditkort: Primære lejetager skal medbringe et gyldigt kreditkort med dennes navn på ved afhentning af billeje:
    • Kreditkort: Visa, Mastercard, American Express og Discover
    • Husk at medbringe dit kreditkort i fysisk form (ikke på telefonen)
  • Sikkerhedsdepositum: Der kræves et depositum ved afhentning af køretøjet. Depositummet svarer til cirka 500 USD. Beløbet reserveres på dit kort og frigives ved aflevering af bilen.
  • Young-driver fee: ungfører tillæg opkræves ved førere mellem 21-24 år. Gebyret udgør ca. USD 25 + lokal skat per dag og afregnes lokalt ved afhentning. Bemærk at førere mellem 21-24 år kun må køre særlige bilkategorier.
  • Navigation: din billeje inkluderer ikke GPS, men dette kan reserveres i forbindelse med bestilling af din rejse. Det koster ca. 15.99 USD + lokale skatter per dag og afregnes lokalt ved afhentning. Har du adgang til data enten via dit telefonabonnement eller via amerikansk simkort, kan du benytte flere gratis navigationstjenester på din telefon. Alternativt kan du købe en GPS på destinationen.
  • Autostole: Autostole kan reserveres i forbindelse med bestilling af din rejse. Det koster ca. USD 7 + lokal skat per dag og afregnes lokalt ved afhentning. Vejledende oversigt til valg af autostol:
    • Autostol til spædbarn (2,3 – 9 kg) – infant seat
    • Autostol til småbørn (9-18 kg) – child safety seat
    • Selepude – child booster seat
  • Bagage: Ved afhentning bliver du typisk præsenteret for en række forskellige biler, du kan vælge imellem indenfor den bestilte bilkategori – afhængigt af den bil, du vælger, kan der forekomme udsving i størrelsen på bagagerummet. Det anbefales derfor, at din bagage består af bløde tasker og ikke overstiger det vejledende bagageantal, der gælder for bilkategorien på din rejse.
  • Tilladte veje: Udlejningsbilen må kun køre på officielle asfalterede veje
  • Kontraktlig mislighold: Ved misligholdelse af lejekontrakten, herunder uagtsom kørsel, eller overtrædelse af amerikansk lovgivning bortfalder forsikringsdækningerne
  • Særligt for lejebiler i Florida: I Florida har man flere betalingsveje. Du kan ved hjælp af dit navigationssystem planlægge din rute udenom eventuelle betalingsveje.
    Din lejebil igennem Alamo er udstyret med et såkaldt TollPass, der er en elektronisk betalingstjeneste, som automatisk registrerer, hvis du kører via en betalingsvej. På denne måde slipper du for at skulle have kontanter på dig. Kører du på betalingsveje, vil du både blive opkrævet den gældende vejafgift og for brugen af TollPass.
    Brugen af TollPass koster ca. 5 USD per dag, du kører via en betalingsvej + den gældende vejafgift på din aktuelle strækning. Hvis du f.eks. kører på 2 betalingsveje på én dag, vil du blive opkrævet følgende: 2 x vejafgift + ca. 5 USD. Brugen af TollPass vil dog maksimalt koste 27 USD per lejeperiode. Opkrævningen sker oftest 4-6 uger efter endt billejeaftale.

 

Togrejse i USA:

Der findes forskellige togoperatører i USA. På den nordlige østkyst mellem Washington D.C. og Boston, samarbejder vi med Amtrak. Vær særligt opmærksom på at møde op rettidig. Typisk 30 min inden afgang og ved større stationer som Penn Station i New York City, anbefales det at møde op 45 min. før.

Information om hvilken perron, toget afgår fra, vil fremgå på informationsskærmene ca. 15-20 min før planlagt afgang.

Vi anbefaler, at du medbringer en type af taske/kuffert, der er nem for dig at komme omkring med.

Du rejser på standard-klasse (coach class). Du må medbringe følgende:

  • 1 lille taske ombord på toget
  • 2 stk bagage per person (maks 71 x 55 x 35 cm og maks 22 kg) – medbringes i kabinen og skal kunne være mellem sæde- eller hylderækker
  • Har du oversize bagage, skal du checke det ind. For den slags bagage gælder det, at du møder op senest 60 min. og du vil muligvis blive opkrævet et ekstra gebyr.

 

Offentlig transport eller taxa:

Taxa, Uber: I USA er det lige så almindeligt at tage en taxa som en Uber. Det anbefales, at du hjemmefra downloader apps som Uber, hvis du ønsker at gøre brug af denne tjeneste. Tjenesten er nem at bruge, og du afregner for turen ved bestilling af din ønskede rute.

Offentlig transport: I storbyerne findes også gode muligheder for offentlig transport, og her listes generelle anbefalinger til enkelte storbyer, hvor du kan ske at starte rejsen:

  • San Francisco: du kan anvende toget fra lufthavnen og ind til centrum. Her skal du bestille et såkaldt Clipper Card via en app. Ønsker du at gøre brug af dette, bør appen downloades hjemmefra. Du kan læse mere om Clipper Card her: https://www.clippercard.com/ClipperWeb/
  • Washington D.C: du kan nemt tage toget fra lufthavnen og komme ind til centrum. Du køber en billet med et SmarTrip kort, som kan købes i billetautomater, der findes i lufthavnens Metro-rail station. Du kan læse mere om metrorail her: https://www.flyreagan.com/parking-transportation/metrorail-station

 

Særlige terræn- og vejrforhold:

  • Tioga-passet: Sierra Nevada-bjergkæden strækker sig ned gennem en del af Californien. I vintermånederne vil der i bjergene være store mængder sne, der ofte lukker passager via bjergpas i visse perioder. Når du rejser fra Las Vegas, kører vores ture som standard via Mammoth Lakes, før du næste dag kan køre via bjergpasset Tiogo-pass (i sommermånederne) ind til Yosemite Nationalpark. Dog vil Tioga-passet typisk være lukket grundet store mængder af sne fra november-juni. Den præcise dato for åbningen af dette bjergpas defineres år for år ud fra gældende vejrforhold. Rejser du i måneder, hvor bjergpasset normalvis er lukket, vil du automatisk få ændret din overnatning til Bakersfield, så du kører syd om Sierra Nevada.
  • Death Valley: Vær opmærksom på at de høje temperaturer i nationalparken Death Valley kræver særlig agtsomhed. Kører du igennem nationalparken i sommerperioden, bør du følge rådene om at køre så tidligt som muligt på dagen for at undgå for høje temperaturer, tanke bilen op inden du kører ind i parken, vær beredt med ekstra drikkevand i bilen og at holde dig på afmærkede veje.
  • Generelle vej- og vejrforhold: Det er dit eget ansvar at holde dig orienteret om aktuelle vejrforhold på din rute – herunder veje der kan være lukket. Det anbefales, at du orienterer dig om aktuelle forhold i særligt nationalparker. Du kan altid tilgå information om nationalparker her: https://www.nps.gov/findapark/index.htm
  • Highway 1, Californien: Der kan forekomme periodiske nedlukninger på dele af Highway 1 i Californien, hvor vejen kan være under udbedring. Skulle det ske, at en del af din strækning er lukket mellem Monterey og Santa Barbara, kan du stadig opleve store dele af den ikoniske kyststrækning. Dog vil du på en del af strækningen fra Monterey skulle køre via Highway 101, hvor du ved Paso Robles igen kan dreje mod Highway 1 (via Green Valley Rd. CA-46). Herfra kan du med fordel køre mod byen Lucia (i nordgående retning) og få de smukke udsigter til Stillehavet med, inden du fortsætter til Santa Barbara.

Brug for hjælp undervejs?

Vi har et 24-timers nødnummer, så du altid kan komme i kontakt med os, hvis der skulle opstå uforudsete hændelser undervejs på din rejse. Derudover får du også tilsendt telefonnummer og nødtelefonnummer til vores samarbejdspartnere på destinationen. I nogle tilfælde kan det være nemmest og hurtigst at kontakte vores samarbejdspartnere pga. tidsforskelle, hvis du f.eks. skulle havne i en situation, hvor din opsamling til en tur er mere end 15 min. forsinket.

EFTER REJSEN

Ris & Ros / kontakt

Vi lever af glade gæster, og vi vil derfor meget gerne høre fra dig efter hjemkomst. Send os en mail på info@tourcompass.dk eller ring til os på tlf.: 89 93 43 89.

Nordamerika
Pernille Grøngaard Brammer

Pernille har siden hun var ganske ung rejst i store dele af verden, og hun har i dag mere end 30 års erfaring med at hjælpe andre på deres livs rejse.

Se åbningstider
Mandag - Torsdag 10-16
Fredag 10-14