TRYGHEDSGARANTI - LÆS MERE
89 93 43 89
Åbent i dag kl 10 - 16 | Se åbningstider

Praktisk information om Malaysia

Praktisk information om Malaysia
Praktisk information om Malaysia

Praktisk information om Malaysia

KLIMA

Bedste rejsetid

Malaysias fastland og dets mere end 850 øer ligger tæt på ækvator og har derfor et tropisk klima året rundt, hvilket gør, at temperaturerne ikke svinger meget hen over året. Her stopper de vejrmæssige sammenligningerne dog også, for Malaysia byder rent geografisk på lidt af hvert: tropiske regnskove, et frodigt højland og lange kyststrækninger langs Det Sydkinesiskie Hav og Melaka-strædet, som alle er faktorer, der gør de regionale forskelle meget store.

 

Malaysias fastland (Kuala Lumpur – Melaka – Cameron Highlands):

På det malaysiske fastland finder du hovedstaden Kuala Lumpur, historiske Melaka og højlandet Cameron Highlands. Her vil du året rundt kunne opleve både regnbyger og solskin, men visse perioder er naturligvis bedre end andre rent vejrmæssigt.

Kuala Lumpur og Melaka byder på varme temperaturer mellem 23-33 grader året rundt. De tørreste måneder er januar og februar samt juni til september, hvor dagtimerne som regel er tørre, men kan blive afbrudt af en kort regnbyge. Resten af året intensiveres regnbygerne, men det er sjældent, at der er tale om heldagsregn.

Det samme kan siges for Cameron Highlands, hvor de tørreste måneder er januar og februar samt juni og juli. Klimaet her er an anelse køligere end i lavlandet, men byder stadig på behagelige temperaturer mellem 16-25 grader.

Vejrstatistik for Kuala Lumpur: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp.  31 32 33 33 33 33 32 32 32 32 31 31
Gennemsnitlig min. temp.  23 23 23 24 24 24 23 23 23 23 23 23
Nedbør mm  170 164 233 252 205 120 117 148 188 249 280 245
Vejrstatistik for Melaka: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp.  29 30 30 29 29 29 29 29 29 29 28 28
Gennemsnitlig min. temp.  24 24 25 25 25 25 25 25 25 25 25 24
Nedbør mm  122 83 159 217 226 188 193 203 198 234 276 227
Vejrstatistik for Cameron Highlands: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp.  23 24 25 25 25 25 24 24 23 23 23 23
Gennemsnitlig min. temp.  16 16 17 18 18 18 17 17 17 17 17 17
Nedbør mm  176 125 221 298 324 242 249 283 280 398 375 277

Malaysias vestlige øer (Langkawi – Penang):

Vest for det malaysiske fastland ligger øerne Langkawi og Penang, der begge af påvirket af den sydvestlige monsun, som gør at øerne har to sæsoner. 

Tørsæsonen ligger fra december til april med temperaturer på 23-33 grader. Dagene byder på masser af sol og kun enkelte byger.  

Regnsæsonen ligger mellem maj og november. Vejret er fortsat varmt med temperaturer mellem 23-31 grader. Dagene kan påvirkes af korte og kraftige regnbyger, som oftest viser sig hen over de sene eftermiddagstimer.  

Vejrstatistik for Langkawi: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp.  32 33 33 32 31 31 30 30 30 30 31 31
Gennemsnitlig min. temp.  23 23 23 24 24 24 23 23 23 23 23 23
Nedbør mm  35 38 99 179 228 231 247 274 320 340 202 72
Vejrstatistik for Penang Island: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp.  29 30 30 30 30 30 30 30 29 29 29 29
Gennemsnitlig min. temp.  24 24 25 25 25 25 25 25 25 25 25 24
Nedbør mm  90 79 141 192 198 132 140 176 185 253 251 134

Malaysias østlige øer (Perhentian Islands – Tioman Island):

Øst for det malaysiske fastland ligger øerne Perhentian Islands og Tioman Island, som er påvirket af den nordøstlige monsun og derfor har to sæsoner: 

Tørsæsonen ligger fra februar til september med temperaturer på 23-33 grader. Dagene byder på masser af solskinstimer og kun enkelte byger.  

Regnsæsonen ligger mellem oktober og januar. Det er fortsat dejligt varmt med temperaturer mellem 23-31 grader, men dagene byder ofte på kraftige regnbyger, og af den grund lukker øerne ned for besøgende mellem november og januar. 

Vejrstatistik for Perhentian Islands: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp.  29 30 31 32 32 32 32 31 31 31 30 29
Gennemsnitlig min. temp.  23 23 23 24 24 24 23 23 23 23 23 23
Nedbør mm 100 55 96 85 102 107 150 159 170 262 645 565
Vejrstatistik for Tioman Island: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp.  30 30 31 32 32 31 31 31 31 31 30 30
Gennemsnitlig min. temp.  24 24 25 25 26 25 25 25 25 25 25 24
Nedbør mm 215 132 109 98 95 100 125 151 187 267 320 333

Borneo (Sarawak – Sabah):

På verdens tredjestørste ø, Borneo, finder du de to malaysiske provinser, Sabah og Sarawak, hvis klima påvirkes af den nordøstlige monsun. Her kan du forvente både solskin og regnbyger året rundt, men visse perioder er bedre end andre rent vejrmæssigt. 

Den vestlige del af Sabah-provinsen har sin tørreste periode mellem januar og april, hvor det sjældent regner, mens den østlige del oplever sin tørreste periode mellem februar og september. For de resterende måneder gælder det, at der kan komme korte og kraftige regnbyger, særligt mellem oktober og december, men der er sjældent tale om heldagsregn. 

Det samme gør sig gældende for den sydlige del af Sarawak-provinsen, her intensiveres regnen dog mere mellem november og februar. 

Skal du trekke op ad Mt. Kinabalu, kommer du til at opleve et klima, der er svært at forudsige. Året rundt kan du forvente temperaturer, der svinger mellem 0-26 grader, alt efter hvor på bjerget du befinder dig. De bedste vejrmæssige forhold er under tørsæsonen mellem februar og september, mens du i oktober og november kan forvente korte daglige byger. Bygerne kommer dog oftest hen ad de sene eftermiddagstimer, dvs. efter du er ankommet til dit overnatningssted. 

Vejrstatistik for den vestlige del af Sabah-provinsen (Kota Kota Kinabalu – Gaya Island): JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp.  31 31 32 33 33 33 32 32 32 32 32 31
Gennemsnitlig min. temp.  23 23 23 24 24 24 24 23 23 23 23 23
Nedbør mm 105 76 50 114 216 281 262 270 287 345 301 244
Vejrstatistik for den østlige del af Sabah-provinsen (Sepilok – Kinabatangan): JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp.  29 29 30 31 31 31 31 31 31 30 30 29
Gennemsnitlig min. temp.  23 23 23 23 24 24 24 24 24 24 23 23
Nedbør mm 270 175 159 141 200 189 194 191 196 248 251 263
Vejrstatistik for den sydlige del af Sarawak-provinsen (Kuching – Bako National Park – Batang Ai): JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp.  30 30 31 32 32 32 32 32 32 31 31 31
Gennemsnitlig min. temp.  23 23 23 23 24 24 24 24 23 23 23 23
Nedbør mm 685 454 339 272 246 220 199 229 252 324 350 496
VIGTIG INFORMATION OM DIN REJSE

Pas & visum

Pas:
Som dansk statsborger skal du være i besiddelse af et gyldigt, dansk pas. Passet skal være gyldigt mindst 6 måneder fra den dag, du rejser hjem fra Malaysia. 

Visum:
Malaysia er visumfrit for danske statsborgere i op til 90 dage. 

Indrejseformular:
Alle rejsende skal tidligst 3 dage før indrejse i Malaysia udfylde og indsende en indrejseformular, også kaldet MDAC. Formularen findes her. 

Øvrige krav og regler kan tjekkes på Udenrigsministeriets hjemmeside. 

Rejsedokumenter

Inden afrejse kan du downloade vores App her, hvor du kan finde dine rejsedokumenter og kontaktinformation på TourCompass og vores lokale samarbejdspartnere.

Vi anbefaler, at du downloader app’en WhatsApp til din smartphone og tilføjer vores samarbejdspartners telefonnumre. Her kan du gratis sende beskeder og ringe til dem, når du er på wi-fi forbindelse.

Vaccinationer

Vi anbefaler, at du kontakter en speciallæge, din praktiserende læge eller en autoriseret vaccinationsklinik for information omkring vaccinationer. Du kan også læse mere om reglerne for rejsevaccinationer hos Statens Serum Institut.

Vær opmærksom på reglerne omkring gul feber – særligt hvis du rejser ind via et andet land, hvor der findes gul feber. Nogle lande har krav om bevis for gul feber-vaccination ved indrejse. Hav derfor altid dit vaccinationsbevis med dig i håndbagagen, når du rejser.

 

Få 10% i rabat på vaccinationer

Når du bestiller en rejse hos Tourcompass.dk, kan du få 10% rabat hos følgende vaccinationsklinikker:

På alle hjemmesider kan du bestille tid og få yderligere vejledning om vaccinationer. Ved tidsbestilling bedes du henvise til os, og ved konsultationen bedes du medbringe din ordrebekræftelse, så rabatten kan blive fratrukket.

Rejsebetingelser

Læs venligst vores generelle rejsebetingelser grundigt, da disse er en del af aftalevilkårene i forbindelse med rejser købt hos TourCompass. Rejser købt hos os er omfattet af ”Loven om pakkerejser”.

Klik her for at læse vores rejsebetingelser.

Rejseforsikringer

Vi anbefaler altid, at du har en god rejseforsikring med i bagagen, når du skal afsted på drømmerejsen. Derudover er det også en rigtig god idé at tegne en afbestillingsforsikring.

Klik her for at gå til vores side om forsikring, hvor du kan læse mere om vores anbefalinger.

FØR REJSEN

Valuta, prisniveau & drikkepenge

I Malaysia hedder valutaen ringit (MYR). Du kan finde den aktuelle kurs på malaysisk ringit her.

På fastlandet og større øer som Borneo og Langkawi, kan Visa og Mastercard bruges på de fleste hoteller, restauranter og i butikker, men sjældent på små lokale restauranter og markeder. På mindre øer som Perhentian Islands og Tioman Island findes der derimod ingen eller meget få hæveautomater, og de fleste almene restauranter tager kun imod kontanter. Det gælder dog ikke for restauranten på dit hotel, da du her som udgangspunkt godt kan betale med Visa og Mastercard.

Få en ide om prisniveauet i Malaysia her.

Drikkepenge er ikke forventet i Malaysia, men velset, hvis du har modtaget en ekstra god service. Det er derfor helt op til dig, om du vil give drikkepenge. Du kan give så meget eller så lidt som du vil. Nedenstående er et vejledende niveau, hvis du vælger at give drikkepenge for at have modtaget en ekstra god service:

  • Guider: 20-30 RM pr. dag pr. person
  • Chauffører: 10-20 RM pr. dag pr. person
  • Piccolo: 2-10 RM pr. stykke bagage
  • Stuepige: 2-10 RM pr. værelse pr. dag
  • Restauranter: På mange restauranter er drikkepenge inkluderet i prisen, og i så fald vil der stå ”5-10% service charge” på regningen. Derfor er der ikke grund til at lægge yderligere. Er drikkepenge ikke inkluderet i prisen, kan du selv runde op eller lægge 5-10%, hvis servicen og maden har været god. På lokale restauranter og gadekøkkener forventes drikkepenge ikke, men du kan lægge nogle småpenge, når du går.

Mad & allergier

På langt de fleste af vores destinationer er vi i stand til at tage hensyn til allergener eller præferencer vedr. mad, dog er det vigtigt, at du oplyser os om dette, når du booker rejsen.

Telefoni, Wi-Fi & elektricitet

Telefon & wi-fi: 
Det er dyrt at bruge data og roaming i udlandet, hvis det ikke allerede er inkluderet i dit mobilabonnement. Du kan kontakte dit mobilselskab og høre hvilke services, der er inkluderet i dit abonnement samt hvilke priser, der gælder for dig på udenlandsrejser.

Hvis du ikke allerede har data og roaming, gældende for udlandet, inkluderet i dit mobilabonnement, anbefaler vi, at du bruger wi-fi, når du er på dit hotel eller restauranter. Så kan du ringe og skrive gratis hjem via forskellige tjenester som fx Facetime, Messenger og WhatsApp. Ellers er der også mulighed for at købe et lokalt SIM-kort inkl. data ved ankomst.

Elektricitet: 
Malaysia bruger 240 volt. Det er vigtigt, at du medbringer en adapter, da de malaysiske stik er med 3 flade ben (type G).

Pakkeliste

Sørg altid for at have alle vigtige og uundværlige ting i din håndbagage. Det gælder f.eks. pas, visum, vaccinationskort, kreditkort, penge, forsikringsdokumenter, rejsedokumenter, computer, mobiltelefon, samt evt. information om din sundhedstilstand og livsvigtig medicin.

Skal du til Malaysia kan du downloade vores anbefalede pakkeliste som PDF nedenfor.

Download vores PDF-pakkeliste her.

Mt. Kinabalu-trek:

Skal du på trekking til toppen af Mt. Kinabalu, kan du downloade vores anbefalede pakkeliste som PDF nedenfor.

Download vores PDF-pakkeliste her.

Der vil være en kort briefing om dit trek ved parkens hovedkontor, hvor du får udleveret et registreringskort, som du skal have på dig undervejs. Her kan du også få opbevaret din bagage under trekket og leje vandrestave (ca. 90MYR), som kan være meget nyttige at have med dig på turen.

Du skal selv bære din rygsæk, hvorfor vi anbefaler, at den har hoftebælte og regnslag. Den skal gerne kunne rumme 30-40 liter og ikke veje mere end 8 kg. Husk at gemme lidt plads til førstedagens madpakke, som din guide giver dig ved hovedkontoret.

Borneos regnskove:

Skal du til Borneos regnskove, kan du downloade vores anbefalede pakkeliste som PDF nedenfor.

Download vores PDF-pakkeliste her.

Indførelse af planteprodukter til EU

Det er ikke tilladt for rejsende at indføre planter, frø, frugt og andre planteprodukter fra rejser i lande uden for EU, uden at disse følges af et plantesundhedscertifikat. Reglerne gælder også mindre mængder af planter og planteprodukter.

Du kan læse mere om reglerne her.

Rejsende med indskrænket bevægelighed

Vi gør opmærksom på, at vores rejser generelt ikke er egnede for bevægelseshæmmede personer. Kontakt os gerne for information om mulighederne i forhold til dine specifikke behov.

FLYREJSEN

Flybilletter

Hos de fleste flyselskaber er flybilletter elektroniske (e-billetter).

Det er vigtigt, at du tjekker dit navn for stavefejl, da dit navn på reservationen skal stå nøjagtigt som i dit pas. Hvis du har rettelser til dit navn, skal du kontakte os hurtigst muligt. Vær opmærksom på, at dette kan medføre et gebyr fra flyselskabet.

Sædereservation

Flyselskabet vil tildele dig en plads ombord på flyet ved check-in, hvis du har specifikke ønsker til placering i flyet, kan du på flyselskabets hjemmeside eller i deres app selv foretage en sædereservation. Vær opmærksom på, at de fleste flyselskaber kræver betaling for en sædereservation.

Det varierer, hvornår flyselskaberne åbner for sædereservation, men som hovedregel kan du booke sæder fra bookingtidspunktet og indtil 48 timer før afgang.

Vi gør desuden opmærksom på, at flyselskabet har fuld rådighed over alle sæder på flyet, og at de derfor altid har ret til at foretage ændringer på reservationen.
Laver du ikke en sædereservation inden afrejse, vil flyselskabet tildele dig en plads ved check-in.

Check-in

Ved check-in skal du bruge dit pas og din bookingreference, som fremgår af din rejseplan.

Vi anbefaler, at du downloader flyselskabets app på din telefon. I appen er der mulighed for online check-in, som typisk åbner 24 til 48 timer før afrejse. I appen kan du også holde dig opdateret om flyændringer og anden vigtig information om din flyrejse.

Bemærk venligst, at der kan være ændrede flytider i forhold til den rejseplan, du modtog ved booking af rejsen. Det er altid flytiderne i flyselskabets app eller på flyselskabets hjemmeside, der er gældende.

I lufthavnen

Vi anbefaler, at du møder op i lufthavnen senest 2 timer før afrejse. Du kan med fordel holde dig opdateret på lufthavnens hjemmeside for seneste opdateringer.

Bagage

Vi benytter mange forskellige flyselskaber til vores rejsemål. De nøjagtige regler for håndbagage og indtjekket bagage kan du tjekke på flyselskabets hjemmeside eller i deres app.

Hvis der benyttes indenrigsfly i dit program, skal du være opmærksom på, at den tilladte bagage-mængde kan være anderledes end på dit oversøiske fly. Det er som regel altid muligt at tilkøbe ekstra bagage lokalt.

Forsinket bagage

Skulle din bagage blive forsinket, skal du ved ankomst henvende dig til personalet i bagageområdet i lufthavnen og anmelde din manglende bagage.

Det er vigtigt, at du har din bagagekvittering, når du skal udfylde din PIR- rapport (Property Irregularity Rapport).

Vær opmærksom på, at du ikke må forlade bagageområdet i lufthavnen, før du har fået udfyldt rapporten. I tilfælde af forsinket bagage beder vi dig kontakte vores samarbejdspartner, som vil sørge for, at din guide/chauffør venter på dig.

Flyforsinkelser eller aflysninger

Skulle der ske ændringer i forbindelse med din flyreservation inden afrejse, kontakter vi dig naturligvis med information om dette.

Opstår der flyforsinkelse efter check-in, er det flyselskabet, som har ansvaret for at ombooke din flyrejse. De vil typisk booke næste mulige afgang og sørge for eventuel forplejning og overnatning, hvis det skulle være nødvendigt.

Vores samarbejdspartner tjekker selv eventuelle ændringer i ankomsttidspunkter og vil naturligvis stadig vente på dig, også selvom dit fly skulle være forsinket.

Hvis en forsinkelse eller aflysning betyder, at flyselskabet ombooker dig til et andet flynummer efter, du er ankommet i lufthavnen, beder vi dig kontakte os på TourCompass’ nødnummer.

PÅ DESTINATIONEN

Immigration & Told

Immigration:
Når du ankommer til din endelige destination, går du gennem immigrationen. Her tjekkes dit pas samt eventuelle indrejsepapirer og visum. Mange steder skal du afgive fingeraftryk, og der tages ligeledes et billede af dit ansigt til biometrisk genkendelse. Du kan også blive stillet spørgsmål om dine rejseplaner i landet og evt. adresse på dit overnatningssted. 

Told:
Når du er kommet gennem immigrationen og har samlet din bagage op, skal du gennem tolden. Har du intet at fortolde, kan du gå gennem ”nothing to declare”. Har du derimod noget at fortolde, er det vigtigt, at du går gennem ”declare”. Det er dit eget ansvar at tjekke, hvilke toldregler, der er gældende i det land, du rejser til. 

Ankomst

Ved ankomst bliver du mødt af en guide/chauffør, som står klar til at tage imod dig med et TourCompass-skilt. 

Skulle du mod forventning ikke kunne finde din guide/chauffør, beder vi dig kontakte vores samarbejdspartner. 

Hotel check-in & check-out

Normal check-in er typisk kl. 14.00, og du kan derfor ikke regne med at få dit værelse før dette tidspunkt. Ønsker du tidlig check-in, kan du mod betaling bestille dette i forbindelse med booking af rejsen.

Ved check-in vil receptionisten oftest registrere dit kreditkort og muligvis reservere et beløb. Dette er ikke en ekstra udgift, men almindelig kutyme på hoteller for at sikre betaling af evt. forbrug fra minibar eller lignende. Ved check-out bliver beløbet automatisk frigivet, hvis du ikke har gjort brug af dette.

Det er meget normalt, at hotellerne tager en kopi af dit pas. Dette er nogle steder et krav fra de lokale myndigheder.

Ved afrejse er der normal check-out omkring kl. 10.00 . Skal du først rejse videre om eftermiddagen eller aftenen, kan du få opbevaret din bagage indtil, du skal afsted. Ønsker du i stedet sen check-out, kan du mod betaling bestille dette i forbindelse med booking af rejsen.

Rejseform & transport

Vores rejser til Malaysia er individuelle rundrejser, dog foregår inkluderede udflugter og transfers i internationale grupper fra 1-14 personer, nogle kun med TourCompass’ egne gæster. 

De fleste tilkøbsture foregår med TourCompass’ egne gæster, nogle kan også foregå med andre end TourCompass’ egne gæster. Dette vil fremgå af beskrivelsen. 

I tilfælde af uforudsete forhold som f.eks. dårligt vejr, blokerede veje eller andet, kan det blive nødvendigt at ændre i rækkefølgen af sightseeingture og seværdigheder i dagsprogrammerne. 

Brug for hjælp undervejs?

Vi har et 24-timers nødnummer, så du altid kan komme i kontakt med os, hvis der skulle opstå uforudsete hændelser undervejs på din rejse. Derudover får du også tilsendt telefonnummer og nødtelefonnummer til vores samarbejdspartnere på destinationen. I nogle tilfælde kan det være nemmest og hurtigst at kontakte vores samarbejdspartnere pga. tidsforskelle, hvis du f.eks. skulle havne i en situation, hvor din opsamling til en tur eller transfer er mere end 15 min. forsinket.

EFTER REJSEN

Ris & Ros / kontakt

Vi lever af glade gæster, og vi vil derfor meget gerne høre fra dig efter hjemkomst. Send os en mail på info@tourcompass.dk eller ring til os på tlf.: 89 93 43 89.

 

Asien
Pernille Grøngaard Brammer

Pernille har siden hun var ganske ung rejst i store dele af verden, og hun har i dag mere end 30 års erfaring med at hjælpe andre på deres livs rejse.

Se åbningstider
Mandag - Torsdag 10-16
Fredag 10-14