Bedste rejsetid
Klimaet i Laos er varmt og tropisk, og temperaturerne er varme året rundt, om end der kan være forskel på lavland og højland, såvel som nord og syd. Året kan deles op i to sæsoner: tørsæsonen og regnsæsonen.
Tørsæsonen ligger ca. fra november til april. I denne periode er temperaturerne behageligt varme, der er mange solskinstimer og en begrænset mængde regnbyger. Mod slutningen af sæsonen stiger temperaturerne, og det kan blive meget varmt.
Regnsæsonen ligger ca. fra maj til oktober. Perioden er varmere end tørsæsonen og det regner mere. Regnen falder som regel i kraftige regnbyger om natten eller i de tidlige morgentimer og varer sjældent mere end et par timer. De øgede regnmængder gør til gengæld, at luften renses, vejret klarer op og naturen bliver grøn og frodig. Selvom der falder en del regn i nogle måneder, er temperaturerne fortsat høje.
Vejrstatistik for Luang Prabang: | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gennemsnitlig maks. temp. | 27 | 31 | 33 | 34 | 34 | 32 | 32 | 32 | 32 | 31 | 29 | 26 |
Gennemsnitlig min. temp. | 14 | 16 | 18 | 21 | 24 | 25 | 24 | 24 | 23 | 21 | 18 | 14 |
Nedbør mm | 15 | 19 | 30 | 108 | 147 | 258 | 228 | 289 | 173 | 126 | 40 | 10 |
Pas & visum
Som dansk statsborger skal du være i besiddelse af et gyldigt, dansk pas. Passet skal være gyldigt mindst 6 måneder fra den dag, du rejser ind i Laos.
Som dansk statsborger skal du have visum for at rejse ind i Laos. Du kan søge om visum på to måder; enten ved ankomst til Laos eller online.
Vælger du at få udstedt visum ved ankomst til Laos, skal du medbringe 2 pasfotos og 40 USD i kontanter pr. person.
Vælger du at søge om visum online, skal ansøgningen behandles gennem den officielle side Visum til Laos. Når du er inde på siden, skal du klikke på ”Apply now”. Indsæt din e-mailadresse og sikkerhedskode i boksen. Systemet sender en bekræftelseskode til din e-mail, som du skal indtaste, og du vil herefter blive sendt videre til ansøgningsskemaet. Her skal du uploade en kopi af dit pasbillede, en kopi af biodatasiden i dit pas samt udfylde dine personlige oplysninger og rejseoplysninger. Gennemgå at alt er korrekt og vælg hernæst betalingsmetode og tryk på afslut. Prisen er ca. 50 USD pr. person og betaling kan ske med Visa eller Mastercard. Behandlingstiden varer ca. 3 hverdage og du kan tjekke status på din ansøgning her, hvor du skal bruge dit ansøgnings ID og pasnummer for at logge ind. Når din ansøgning er godkendt, skal du printe dit visum, som skal medbringes på rejsen. Bemærk venligst at du tidligt kan søge om visum 60 dage før og allersenest 5 dage før ankomst til Laos. Dit visum gælder for ophold på op til 30 dage.
Reglerne om visum kan du tjekke på Udenrigsministeriets hjemmeside.
Rejsedokumenter
Inden afrejse kan du downloade vores App her, hvor du kan finde dine rejsedokumenter og kontaktinformation på TourCompass og vores lokale samarbejdspartnere.
Vi anbefaler, at du downloader app’en WhatsApp til din smartphone og tilføjer vores samarbejdspartners telefonnumre. Her kan du gratis sende beskeder og ringe til dem, når du er på wi-fi forbindelse.
Vaccinationer
Vi anbefaler, at du kontakter en speciallæge, din praktiserende læge eller en autoriseret vaccinationsklinik for information omkring vaccinationer. Du kan også læse mere om reglerne for rejsevaccinationer hos Statens Serum Institut.
Vær opmærksom på reglerne omkring gul feber – særligt hvis du rejser ind via et andet land, hvor der findes gul feber. Nogle lande har krav om bevis for gul feber-vaccination ved indrejse. Hav derfor altid dit vaccinationsbevis med dig i håndbagagen, når du rejser.
Få 10% i rabat på vaccinationer
Når du bestiller en rejse hos Tourcompass.dk, kan du få 10% rabat hos følgende vaccinationsklinikker:
- Rejseklinikken.dk, Ordrupvej 60, 4., 2920 Charlottenlund
- Vaccination.dk, Ørestads Boulevard 5, 2300 København S
- Medicinsk Speciallægeklinik, Jens Baggesens Vej 90 B, 8200 Aarhus N
- Danske Lægers Vaccinations Service – flere klinikker i Danmark
På alle hjemmesider kan du bestille tid og få yderligere vejledning om vaccinationer. Ved tidsbestilling bedes du henvise til os, og ved konsultationen bedes du medbringe din ordrebekræftelse, så rabatten kan blive fratrukket.
Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål hertil.
Rejsebetingelser
Læs venligst vores generelle rejsebetingelser grundigt, da disse er en del af aftalevilkårene i forbindelse med rejser købt hos TourCompass. Rejser købt hos os er omfattet af ”Loven om pakkerejser”.
Klik her for at læse vores rejsebetingelser.
Rejseforsikringer
Vi anbefaler altid, at du har en god rejseforsikring med i bagagen, når du skal afsted på drømmerejsen. Derudover er det også en rigtig god idé at tegne en afbestillingsforsikring.
Klik her for at gå til vores side om forsikring, hvor du kan læse mere om vores anbefalinger.
Valuta, prisniveau & drikkepenge
I Laos hedder valutaen kip (LAK). Det er en beskyttet valuta, hvilket betyder, at den ikke kan købes på forhånd, og at du først kan veksle i Laos. Du kan finde den aktuelle kurs på kip her.
Visa og Mastercard kan bruges på hoteller og i de fleste restauranter i Luang Prabang, dog ikke på små lokale restauranter og markeder. I Luang Prabang findes der også hæveautomater flere steder, så du kan hæve kontanter.
Få en ide om prisniveauet i Laos her.
Drikkepenge er velset, men det er op til dig, om du vil give drikkepenge. Du kan give så meget eller så lidt som du vil. Nedenstående er et vejledende niveau:
- Guider: 46.000 – 56.000 LAK pr. dag pr. person afhængig af den leverede service
- Chauffører: 28.000 – 37.000 LAK pr. dag pr. person afhængig af den leverede service
- Piccolo: 20.000 LAK pr. stykke bagage
- Stuepige: 20.000 LAK pr. dag pr. værelse
- Restauranter: På internationale restauranter er drikkepenge nogle gange inkluderet i prisen, og i så fald vil der stå ”10 % service charge” på regningen. Derfor er der ikke grund til at lægge yderligere. Er drikkepenge ikke inkluderet i prisen kan du lægge ca. 18,500 LAK pr. person, hvis servicen og maden har været god. På lokale restauranter og gadekøkkener forventes drikkepenge ikke, men du kan lægge nogle småpenge, når du går.
Mad & allergier
På langt de fleste af vores destinationer er vi i stand til at tage hensyn til allergier, samt allergener eller præferencer vedr. mad, dog er det vigtigt, at du oplyser os om dette, når du booker rejsen.
Telefoni, Wi-Fi & elektricitet
Telefon & wi-fi:
Det er dyrt at bruge data og roaming i udlandet, hvis det ikke allerede er inkluderet i dit mobilabonnement. Du kan kontakte dit mobilselskab og høre hvilke services, der er inkluderet i dit abonnement samt hvilke priser, der gælder for dig på udenlandsrejser.
Hvis du ikke allerede har data og roaming, gældende for udlandet, inkluderet i dit mobilabonnement, anbefaler vi, at du bruger wi-fi, når du er på dit hotel eller restauranter. Så kan du ringe og skrive gratis hjem via forskellige tjenester som fx Facetime, Messenger og WhatsApp. Ellers er der også mulighed for at købe et lokalt SIM-kort inkl. data ved ankomst.
Elektricitet:
I Laos bruges der 220 volt. Det er vigtigt, at du medbringer en adapter, da de laotiske stik både kan være runde og flade med 2 ben.
Pakkeliste
Sørg altid for at have alle vigtige og uundværlige ting i din håndbagage. Det gælder f.eks. pas, visum, vaccinationskort, kreditkort, penge, forsikringsdokumenter, rejsedokumenter, computer, mobiltelefon, samt evt. information om din sundhedstilstand og livsvigtig medicin.
Besøg i templer
Når du besøger templer, er der skrappe krav til din påklædning. Du må ikke vise knæ og skuldre, dit tøj må ikke være gennemsigtigt og du skal tage dine sko af.
Indførelse af planteprodukter til EU
Det er ikke tilladt for rejsende at indføre planter, frø, frugt og andre planteprodukter fra rejser i lande uden for EU, uden at disse følges af et plantesundhedscertifikat. Reglerne gælder også mindre mængder af planter og planteprodukter.
Du kan læse mere om reglerne her.
Rejsende med indskrænket bevægelighed
Vi gør opmærksom på, at vores rejser generelt ikke er egnede for bevægelseshæmmede personer. Kontakt os gerne for information om mulighederne i forhold til dine specifikke behov.
Flybilletter
Hos de fleste flyselskaber er flybilletter elektroniske (e-billetter).
Det er vigtigt, at du tjekker dit navn for stavefejl, da dit navn på reservationen skal stå nøjagtigt som i dit pas. Hvis du har rettelser til dit navn, skal du kontakte os hurtigst muligt. Vær opmærksom på, at dette kan medføre et gebyr fra flyselskabet.
Sædereservation
Flyselskabet vil tildele dig en plads ombord på flyet ved check-in, hvis du har specifikke ønsker til placering i flyet, kan du på flyselskabets hjemmeside eller i deres app selv foretage en sædereservation. Vær opmærksom på, at de fleste flyselskaber kræver betaling for en sædereservation.
Det varierer, hvornår flyselskaberne åbner for sædereservation, men som hovedregel kan du booke sæder fra bookingtidspunktet og indtil 48 timer før afgang.
Vi gør desuden opmærksom på, at flyselskabet har fuld rådighed over alle sæder på flyet, og at de derfor altid har ret til at foretage ændringer på reservationen.
Laver du ikke en sædereservation inden afrejse, vil flyselskabet tildele dig en plads ved check-in.
Check-in
Ved check-in skal du bruge dit pas og din bookingreference, som fremgår af din rejseplan.
Vi anbefaler, at du downloader flyselskabets app på din telefon. I appen er der mulighed for online check-in, som typisk åbner 24 til 48 timer før afrejse. I appen kan du også holde dig opdateret om flyændringer og anden vigtig information om din flyrejse.
Bemærk venligst, at der kan være ændrede flytider i forhold til den rejseplan, du modtog ved booking af rejsen. Det er altid flytiderne i flyselskabets app eller på flyselskabets hjemmeside, der er gældende.
I lufthavnen
Vi anbefaler, at du møder op i lufthavnen senest 2 timer før afrejse. Du kan med fordel holde dig opdateret på lufthavnens hjemmeside for seneste opdateringer.
Bagage
Vi benytter mange forskellige flyselskaber til vores rejsemål. De nøjagtige regler for håndbagage og indtjekket bagage kan du tjekke på flyselskabets hjemmeside eller i deres app.
Forsinket bagage
Skulle din bagage blive forsinket, skal du ved ankomst henvende dig til personalet i bagageområdet i lufthavnen og anmelde din manglende bagage.
Det er vigtigt, at du har din bagagekvittering, når du skal udfylde din PIR- rapport (Property Irregularity Rapport).
Vær opmærksom på, at du ikke må forlade bagageområdet i lufthavnen, før du har fået udfyldt rapporten.
I tilfælde af forsinket bagage beder vi dig kontakte vores samarbejdspartner, som vil sørge for, at din guide/chauffør venter på dig.
Flyforsinkelser eller aflysninger
Skulle der ske ændringer i forbindelse med din flyreservation inden afrejse, kontakter vi dig naturligvis med information om dette.
Opstår der flyforsinkelse efter check-in, er det flyselskabet, som har ansvaret for at ombooke din flyrejse. De vil typisk booke næste mulige afgang og sørge for eventuel forplejning og overnatning, hvis det skulle være nødvendigt.
Vores samarbejdspartner tjekker selv eventuelle ændringer i ankomsttidspunkter og vil naturligvis stadig vente på dig, også selvom dit fly skulle være forsinket.
Hvis en forsinkelse eller aflysning betyder, at flyselskabet ombooker dig til et andet flynummer efter, du er ankommet i lufthavnen, beder vi dig kontakte os på TourCompass’ nødnummer.
Immigration & Told
Immigration :
Når du ankommer til din endelige destination, går du gennem immigrationen. Her tjekkes dit pas samt eventuelle indrejsepapirer og visum. Mange steder skal du afgive fingeraftryk, og der tages ligeledes et billede af dit ansigt til biometrisk genkendelse. Du kan også blive stillet spørgsmål om dine rejseplaner i landet og evt. adresse på dit overnatningssted.
Told:
Når du er kommet gennem immigrationen og har samlet din bagage op, skal du gennem tolden. Har du intet at fortolde, kan du gå gennem ”nothing to declare”. Har du derimod noget at fortolde, er det vigtigt, at du går gennem ”declare”. Det er dit eget ansvar at tjekke, hvilke toldregler, der er gældende i det land, du rejser til.
Ankomst
Ved ankomst bliver du mødt af en guide/chauffør, som står klar til at tage imod dig med et TourCompass-skilt.
Skulle du mod forventning ikke kunne finde din guide/chauffør, beder vi dig kontakte vores samarbejdspartner på deres nødnummer, som fremgår af dine rejsedokumenter.
Hotel check-in & check-out
Normal check-in er typisk kl. 14.00, og du kan derfor ikke regne med at få dit værelse før dette tidspunkt. Ønsker du tidlig check-in, kan du mod betaling bestille dette i forbindelse med booking af rejsen.
Ved check-in vil receptionisten oftest registrere dit kreditkort og muligvis reservere et beløb. Dette er ikke en ekstra udgift, men almindelig kutyme på hoteller for at sikre betaling af evt. forbrug fra minibar eller lignende. Ved check-out bliver beløbet automatisk frigivet, hvis du ikke har gjort brug af dette.
Det er meget normalt, at hotellerne tager en kopi af dit pas. Dette er nogle steder et krav fra de lokale myndigheder.
Ved afrejse er der normal check-out omkring kl. 10.00. Skal du først rejse videre om eftermiddagen eller aftenen, kan du få opbevaret din bagage indtil, du skal afsted. Ønsker du i stedet sen check-out, kan du mod betaling bestille dette i forbindelse med booking af rejsen.
Rejseform & transport
Vores rejser til Laos er individuelle rundrejser, dog foregår udflugter og transfers i internationale grupper fra 1-14 personer og kun med TourCompass’ egne gæster.
I tilfælde af uforudsete forhold som f.eks. dårligt vejr, blokerede veje eller andet, kan det blive nødvendigt at ændre i rækkefølgen af sightseeingture og seværdigheder i dagsprogrammerne.
Brug for hjælp undervejs?
Vi har et 24-timers nødnummer, så du altid kan komme i kontakt med os, hvis der skulle opstå uforudsete hændelser undervejs på din rejse. Derudover får du også tilsendt telefonnummer og nødtelefonnummer til vores samarbejdspartnere på destinationen. I nogle tilfælde kan det være nemmest og hurtigst at kontakte vores samarbejdspartnere pga. tidsforskelle, hvis du f.eks. skulle havne i en situation, hvor din opsamling til en tur eller transfer er mere end 15 min. forsinket.
Ris & Ros / kontakt
Vi lever af glade gæster, og vi vil derfor meget gerne høre fra dig efter hjemkomst. Send os en mail på info@tourcompass.dk eller ring til os på tlf.: 89 93 43 89.