TRYGHEDSGARANTI - LÆS MERE
89 93 43 89
Åbent i dag kl 10 - 16 | Se åbningstider

Praktisk information om Kina

Praktisk information om Kina
Praktisk information om Kina

Praktisk information om Kina

KLIMA

Bedste rejsetid

Kina er et af verdens største lande, og derfor er der store forskelle på klimaet alt efter hvor i landet du befinder dig Det nordlige Kina ligger i det tempererede klimabælte, mens der længere mod syd i landet er såvel subtropisk som tropisk klima.

Overordnet set har Kina fire årstider ligesom i Danmark:

  • Forår: marts til maj
  • Sommer: juni til august
  • Efterår: september til oktober
  • Vinter: november til februar

De enkelte årstider kan dog forskyde sig lidt, alt efter hvilket område der er tale om.

Beijing:
Beijing ligger i det tempererede klimabælte.

Vinteren er kold og tør, mens sommeren er våd og varm. I foråret og efteråret er der meget lidt regn og milde temperaturer. Den koldeste måned er januar, mens de mest regnfulde måneder er juli og august.

Vejrstatistik for Beijing: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp.  2 4 11 20 26 30 31 30 26 19 10 3
Gennemsnitlig min. temp.  -9 -7 -1 7 13 18 22 20 14 7 0 -7
Nedbør mm  3 6 9 26 29 71 176 182 49 19 6 2

Xi’an:
Xi’an ligger i det tempererede klimabælte.

Ligesom i Beijing er vinteren kold og tør og til tider med tåge, mens sommeren byder på rigtig varmt og vådt vejr. Forår og efterår er forholdsvis tørre, og de mest regnfulde måneder er i slutningen af sommeren/starten af efteråret.

Vejrstatistik for Xi’an: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp. 5 8 13 21 26 30 31 30 25 20 12 6
Gennemsnitlig min. temp. -4 -2 3 9 14 19 21 20 16 10 3 -3
Nedbør mm 10 10 40 40 70 60 100 70 110 60 20 10

Shanghai:
Shanghai ligger i det subtropiske klimabælte.

Vinteren her er tør og kold, men lidt mildere end i eksempelvis Beijing. Selvom nattemperaturen ofte falder til under frysepunktet, sner det dog sjældent. Sommeren byder meget varme temperaturer, der nogle gange rammer 40 grader. Derudover er sommermånederne præget af kraftige regnbyger. Til gengæld byder foråret og efteråret generelt på tørt vejr med behagelige temperaturer. Du skal dog være opmærksom på at temperaturerne kan skifte hurtigt i efteråret.

Vejrstatistik for Shanghai: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp. 8 9 13 19 24 27 32 32 27 22 17 11
Gennemsnitlig min. temp. 0 2 5 11 16 20 25 25 20 15 9 2
Nedbør mm 39 59 81 102 115 152 128 133 156 61 51 35

Chengdu:
Chengdu (Sichuan-provinsen i det sydvestlige Kina) ligger i det subtrobiske klimabælte.

Her er klimaet mildt, og temperaturen i de koldeste måneder er stadig forholdsvis behagelig.

Vejret er varmest og vådest i sommermånederne, især i juli og august, og det kan blive ret lummert. Vinteren bliver til gengæld ikke helt så kold som andre steder, men vejret kan være præget af tåge og høj luftfugtighed, der kan få det til at føles koldere. Foråret starter mildt ud, men bliver løbende varmere, og ligeledes starter efteråret varmt ud men bliver løbende mildere. For både forår og efterår gælder det, at vejret er foranderligt, og at varme dage hurtigt kan erstattes af køligere dage – og omvendt.

Vejrstatistik for Chengdu: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp. 10 11 15 21 26 28 29 29 25 21 16 11
Gennemsnitlig min. temp. 3 5 8 12 17 21 22 22 18 15 10 4
Nedbør mm 10 20 20 50 100 110 200 190 130 40 20 10

Yangshuo:
Yangshou (Guanxi-provinsen – én af Kinas mest sydlige provinser) ligger i det subtropiske klima.

Generelt er Yangshuo lidt varmere end Shanghai, men får dog langt mere regn. Vintermånederne er årets tørreste, og her er også milde temperaturer, mens der om sommeren og store dele af foråret opleves megen regn. Efteråret er forholdsvis varmt og får lidt mere regn end vintermånederne.

Vejrstatistik for Yangshuo: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp. 11 14 17 23 28 30 33 33 31 27 21 15
Gennemsnitlig min. temp. 4 8 11 16 20 23 24 24 21 17 11 6
Nedbør mm 53 81 114 224 312 293 200 186 83 85 69 44
VIGTIG INFORMATION OM DIN REJSE

Pas & visum

Pas:

Som dansk statsborger skal du være i besiddelse af et gyldigt, dansk pas. Passet skal være gyldigt mindst 6 måneder fra den dag, du forlader Kina.

Vær opmærksom på at et pas, som har været meldt savnet, og som er blevet fundet igen, kan medføre problemer, og du kan i værste fald blive afvist ved indrejse i Kina. Vi anbefaler derfor, at du søger om nyt pas inden afrejse, hvis du har været ude for dette.

Visum:

Gældende ved ankomst frem til den 31. december 2025, skal du som dansk statsborger ikke have visum til Kina, hvis dit ophold varer op til 15 dage.

Ankommer du senere end den 31. december 2025 eller er dit ophold på mere end 15 dage, skal du have visum for at rejse ind i Kina.

Et turistvisum udstedes af Chinese Visa Application Service Center i København og er gældende i 3 måneder fra udstedelsesdatoen.

Du kan tidligst søge om visum 3 måneder før afrejse og senest 1 måned før afrejse.

Inden du går i gang med selve visumansøgningen, anbefaler vi, at du grundigt gennemgår ansøgningsguiden trin-for-trin. Du kan finde guiden her.

Når du starter din visumansøgning, skal du have følgende ting klar:

  • Dit pas
  • Et digitalt pasbillede som opfylder de specifikke krav. Læs mere her
  • Dit invitationsbrev som du modtager fra os sammen med din bekræftelse på rejsen

Visumansøgningen skal udfyldes online på følgende link: Kina visum

Ansøgningen består af 10 dele. Du skal bl.a. uploade et digitalt pasbillede, udfylde personlige oplysninger, uddannelses- og arbejdsrelaterede oplysninger, tidligere rejseaktivitet samt oplyse vores samarbejdspartners licensnummer og adressen på dine overnatningssteder, som vil fremgå af dit invitationsbrev.

Når du er færdig med ansøgningen, skal du bestille en tid til personligt fremmøde på visumcenteret i København, hvilket du kan gøre her. Adressen er Lyngbyvej 28, 2100 København og er åben alle hverdage fra kl. 9.00 til 15.00. Vær opmærksom på, at visumcenteret er lukket på danske og kinesiske helligdage. Du kan læse mere om visumcenteret åbningstider og kinesiske helligdage her.

Inden dit personlige fremmøde skal du huske at udskrive din visumansøgning. Denne skal medbringes på visumcenteret sammen med mødebekræftelsen, en kopi af data- og billedsiden af dit pas, et fysisk pasbillede i farver, en kopi af dit invitationsbrev og en kopi af din flybillet.

Inden mødet skal du ligeledes tage stilling til, om du vil afhente dit visum, når det er færdigbehandlet, eller om du vil have det tilsendt med posten. Hvis du vælger at få det tilsendt med posten, skal du huske at medbringe en kuvert med dit navn, adresse, forudbetalt porto og sporingsnummer.

Når du ankommer til visumcenteret, går du hen til check-in skranken. Her får du udleveret et kø-nummer. Når dit nummer bliver kaldt, går du hen til den pågældende skranke. Her er det vigtigt, at du med det samme oplyser, hvis du vil have dit visum tilsendt med posten og afleverer kuverten med navn, adresse forudbetalt porto og sporingsnummer. Ved skanken afleverer du alle dine medbragte dokumenter og svarer på eventuelle spørgsmål. Herefter får du udleveret et kø-nummer til betalingsskranken. Betalingen skal ske samme dag, som indleveringen af din visumansøgning. Det er muligt at betale med både kontanter og kort. Efter betaling får du en kvittering, en såkaldt ”pick-up form”, som skal medbringes, når du afhenter dit visum, hvis ikke du har valgt at få det tilsendt med posten.

Du kan holde øje med, hvor langt dit visum er i processen, og hvornår det er færdigbehandlet til afhentning eller afsendelse her.

Hvis du er forhindret i selv at afhente dit visum, kan du få en ven eller et familiemedlem til det. Sørg for at skrive en fuldmagt og sørg også for, at personen får en kopi af din kvittering, som skal bruges til afhentning. Personen der henter dit visum skal kunne vise billede-id.

Når du modtager dit visum, så tjek venligst, at alle informationer er korrekte.

Du kan også læse mere om visumreglerne på udenrigsministeriets hjemmeside.

Du er selvfølgelig også altid velkommen til at spørge os.

Rejsedokumenter

Inden afrejse kan du downloade vores App her, hvor du kan finde dine rejsedokumenter og kontaktinformation på TourCompass og vores lokale samarbejdspartnere.

Involverer din rejse indenrigsflyvninger eller togrejse i Kina, er det vores samarbejdspartner som booker og udsteder billetterne, som du får på destinationen af din guide.

Vaccinationer

Vi anbefaler, at du kontakter en speciallæge, din praktiserende læge eller en autoriseret vaccinationsklinik for information omkring vaccinationer. Du kan også læse mere om reglerne for rejsevaccinationer hos Statens Serum Institut.

Vær opmærksom på reglerne omkring gul feber – særligt hvis du rejser ind via et andet land, hvor der findes gul feber. Nogle lande har krav om bevis for gul feber-vaccination ved indrejse. Hav derfor altid dit vaccinationsbevis med dig i håndbagagen, når du rejser.

Få 10% i rabat på vaccinationer

Når du bestiller en rejse hos TourCompass, kan du få 10% rabat hos følgende vaccinationsklinikker:

På alle hjemmesider kan du bestille tid og få yderligere vejledning om vaccinationer. Ved tidsbestilling bedes du henvise til os, og ved konsultationen bedes du medbringe din ordrebekræftelse, så rabatten kan blive fratrukket.

Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål hertil.

Rejsebetingelser

Læs venligst vores generelle rejsebetingelser grundigt, da disse er en del af aftalevilkårene i forbindelse med rejser købt hos TourCompass. Rejser købt hos os er omfattet af ”Loven om pakkerejser”.

Klik her for at læse vores rejsebetingelser.

Rejseforsikringer

Vi anbefaler altid, at du har en god rejseforsikring med i bagagen, når du skal afsted på drømmerejsen. Derudover er det også en rigtig god idé at tegne en afbestillingsforsikring.

Klik her for at gå til vores side om forsikring, hvor du kan læse mere om vores anbefalinger.

 

FØR REJSEN

Valuta, prisniveau & drikkepenge

I Kina hedder valutaen yuan renminbi (CNY) Du kan finde den aktuelle kurs på yuan renminbi her.

Visa og MasterCard kan stortset kun bruges på hoteller så sørg altid for at have kontanter på dig. Hæveautomater ser du i de fleste byer, men der er langt mellem hæveautomater der tager imod internationale kreditkort. Banker hvis hæveautomater tager imod internationale kreditkort er: Bank of China, China Merchant’s Bank og ICBC.

Drikkepenge er velset, men det er op til dig, om du vil give drikkepenge. Du kan give så meget eller så lidt som du vil. Nedenstående er et vejledende niveau:

  • Guider: 35-70 CNY pr. dag pr. person afhængig af den leverede service
  • Chauffører: 15-35 CNY pr. dag pr. person afhængig af den leverede service
  • Piccolo: 7-15 CNY pr. stykke bagage
  • Stuepige: 15 CNY USD pr. værelse pr. dag
  • Restauranter: På restauranter af internationalt tilsnit kan du lægge 10-35 CNY på bordet, når du går, hvis servicen og maden har været god. På små lokale restauranter og gadekøkkener forventes der ikke drikkepenge.

Mad & allergier

På langt de fleste af vores destinationer er vi i stand til at tage hensyn til allergier, samt allergener eller præferencer vedr. mad, dog er det vigtigt, at du oplyser os om dette, når du booker rejsen.

Telefoni, Wi-Fi & elektricitet

Telefon & wi-fi:

Det er dyrt at bruge data og roaming i udlandet, hvis det ikke allerede er inkluderet i dit mobilabonnement. Du kan kontakte dit mobilselskab og høre hvilke services, der er inkluderet i dit abonnement samt hvilke priser, der gælder for dig på udenlandsrejser.

Hvis du ikke allerede har data og roaming, gældende for udlandet, inkluderet i dit mobilabonnement, anbefaler vi, at du bruger wi-fi, når du er på dit hotel eller restauranter.

Vær opmærksom på, at internettet i Kina er stærkt censureret og blokerer adgang til en række vestlige medier som bl.a. Google, YouTube, Facebook, Instagram, Twitter, HBO, Netflix mm. For at få adgang til disse medier anbefaler vi, at du downloader en VPN-forbindelse i App Store eller Google Play på din telefon.

 

Elektricitet:

Kina bruger 220 volt. Vi anbefaler, at du medbringer en adapter, da de kinesiske stik både kan være med 2 og 3 ben, runde og flade.

Pakkeliste

Sørg altid for at have alle vigtige og uundværlige ting i din håndbagage. Det gælder f.eks. pas, visum, vaccinationskort, kreditkort, penge, forsikringsdokumenter, rejsedokumenter, computer, mobiltelefon, samt evt. information om din sundhedstilstand og livsvigtig medicin.

 

Besøg i templer

Når du besøger templer, er der skrappe krav til din påklædning. Du må ikke vise knæ og skuldre, dit tøj må ikke være gennemsigtigt og du skal tage dine sko af.

Indførelse af planteprodukter til EU

Det er ikke tilladt for rejsende at indføre planter, frø, frugt og andre planteprodukter fra rejser i lande uden for EU, uden at disse følges af et plantesundhedscertifikat. Reglerne gælder også mindre mængder af planter og planteprodukter.

Du kan læse mere om reglerne her.

Rejsende med indskrænket bevægelighed

Vi gør opmærksom på, at vores rejser generelt ikke er egnede for bevægelseshæmmede personer. Kontakt os gerne for information om mulighederne i forhold til dine specifikke behov.

FLYREJSEN

Flybilletter

Hos de fleste flyselskaber er flybilletter elektroniske (e-billetter).

Det er vigtigt, at du tjekker dit navn for stavefejl, da dit navn på reservationen skal stå nøjagtigt som i dit pas. Hvis du har rettelser til dit navn, skal du kontakte os hurtigst muligt. Vær opmærksom på, at dette kan medføre et gebyr fra flyselskabet.

Sædereservation

Flyselskabet vil tildele dig en plads ombord på flyet ved check-in, hvis du har specifikke ønsker til placering i flyet, kan du på flyselskabets hjemmeside eller i deres app selv foretage en sædereservation. Vær opmærksom på, at de fleste flyselskaber kræver betaling for en sædereservation.

Det varierer, hvornår flyselskaberne åbner for sædereservation, men som hovedregel kan du booke sæder fra bookingtidspunktet og indtil 48 timer før afgang.

Vi gør desuden opmærksom på, at flyselskabet har fuld rådighed over alle sæder på flyet, og at de derfor altid har ret til at foretage ændringer på reservationen.
Laver du ikke en sædereservation inden afrejse, vil flyselskabet tildele dig en plads ved check-in.

Check-in

Ved check-in skal du bruge dit pas og din bookingreference, som fremgår af din rejseplan.

Vi anbefaler, at du downloader flyselskabets app på din telefon. I appen er der mulighed for online check-in, som typisk åbner 24 til 48 timer før afrejse. I appen kan du også holde dig opdateret om flyændringer og anden vigtig information om din flyrejse.

Bemærk venligst, at der kan være ændrede flytider i forhold til den rejseplan, du modtog ved booking af rejsen. Det er altid flytiderne i flyselskabets app eller på flyselskabets hjemmeside, der er gældende.

I lufthavnen

Vi anbefaler, at du møder op i lufthavnen senest 2 timer før afrejse. Du kan med fordel holde dig opdateret på lufthavnens hjemmeside for seneste opdateringer.

Bagage

Vi benytter mange forskellige flyselskaber til vores rejsemål. De nøjagtige regler for håndbagage og indtjekket bagage kan du tjekke på flyselskabets hjemmeside eller i deres app.

Forsinket bagage

Skulle din bagage blive forsinket, skal du ved ankomst henvende dig til personalet i bagageområdet i lufthavnen og anmelde din manglende bagage.

Det er vigtigt, at du har din bagagekvittering, når du skal udfylde din PIR- rapport (Property Irregularity Rapport).

Vær opmærksom på, at du ikke må forlade bagageområdet i lufthavnen, før du har fået udfyldt rapporten.

I tilfælde af forsinket bagage beder vi dig kontakte vores samarbejdspartner, som vil sørge for, at din guide/chauffør venter på dig.

Flyforsinkelser eller aflysninger

Skulle der ske ændringer i forbindelse med din flyreservation inden afrejse, kontakter vi dig naturligvis med information om dette.

Opstår der flyforsinkelse efter check-in, er det flyselskabet, som har ansvaret for at ombooke din flyrejse. De vil typisk booke næste mulige afgang og sørge for eventuel forplejning og overnatning, hvis det skulle være nødvendigt.

Vores samarbejdspartner tjekker selv eventuelle ændringer i ankomsttidspunkter og vil naturligvis stadig vente på dig, også selvom dit fly skulle være forsinket.

Hvis en forsinkelse eller aflysning betyder, at flyselskabet ombooker dig til et andet flynummer efter, du er ankommet i lufthavnen, beder vi dig kontakte os på TourCompass’ nødnummer.

PÅ DESTINATIONEN

Immigration & Told

Immigration :

Når du ankommer til din endelige destination, går du gennem immigrationen. Her tjekkes dit pas samt eventuelle indrejsepapirer og visum. Mange steder skal du afgive fingeraftryk, og der tages ligeledes et billede af dit ansigt til biometrisk genkendelse. Du kan også blive stillet spørgsmål om dine rejseplaner i landet og evt. adresse på dit overnatningssted.

 

Told:
Når du er kommet gennem immigrationen og har samlet din bagage op, skal du gennem tolden. Har du intet at fortolde, kan du gå gennem ”nothing to declare”. Har du derimod noget at fortolde, er det vigtigt, at du går gennem ”declare”. Det er dit eget ansvar at tjekke, hvilke toldregler, der er gældende i det land, du rejser til.

Ankomst

Ved ankomst bliver du mødt af en guide/chauffør, som står klar til at tage imod dig med et TourCompass-skilt.

Skulle du mod forventning ikke kunne finde din guide/chauffør, beder vi dig kontakte vores samarbejdspartner på deres nødnummer, som fremgår af dine rejsedokumenter.

Hotel check-in & check-out

Normal check-in er typisk kl. 14.00, og du kan derfor ikke regne med at få dit værelse før dette tidspunkt. Ønsker du tidlig check-in, kan du mod betaling bestille dette i forbindelse med booking af rejsen.

Ved check-in vil receptionisten oftest registrere dit kreditkort og muligvis reservere et beløb. Dette er ikke en ekstra udgift, men almindelig kutyme på hoteller for at sikre betaling af evt. forbrug fra minibar eller lignende. Ved check-out bliver beløbet automatisk frigivet, hvis du ikke har gjort brug af dette.

Det er meget normalt, at hotellerne tager en kopi af dit pas. Dette er nogle steder et krav fra de lokale myndigheder.

Ved afrejse er der normal check-out omkring kl. 10.00. Skal du først rejse videre om eftermiddagen eller aftenen, kan du få opbevaret din bagage indtil, du skal afsted. Ønsker du i stedet sen check-out, kan du mod betaling bestille dette i forbindelse med booking af rejsen.

Rejseform & transport

Vores rejser til Kina er individuelle rundrejser, dog foregår udflugter og transfers i internationale grupper fra 1-14 personer og kun med TourCompass’ egne gæster.

I tilfælde af uforudsete forhold som f.eks. dårligt vejr, blokerede veje eller andet, kan det blive nødvendigt at ændre i rækkefølgen af sightseeingture og seværdigheder i dagsprogrammerne.

Offentlige toiletforhold

Toiletforholdene i Kina kan være en oplevelse i sig selv. På hoteller og restauranter af internationale tilsnit vil der være vestlige toiletforhold, men på de fleste offentlige toiletter, skal du være forberedt på traditionelle kinesiske toiletter, der bedst kan beskrives som ”squat-toiletter”. Nogle steder er der lukkede toiletbåse, andre steder kan du være ude for, at der ikke er en dør. Vær opmærksom på, at der heller ikke altid findes toiletpapir og sæbe på de offentlige toiletter, så vi anbefaler, at du medbringer toiletpapir eller en pakke vådservietter og håndsprit.

Brug for hjælp undervejs?

Vi har et 24-timers nødnummer, så du altid kan komme i kontakt med os, hvis der skulle opstå uforudsete hændelser undervejs på din rejse. Derudover får du også tilsendt telefonnummer og nødtelefonnummer til vores samarbejdspartnere på destinationen. I nogle tilfælde kan det være nemmest og hurtigst at kontakte vores samarbejdspartnere pga. tidsforskelle, hvis du f.eks. skulle havne i en situation, hvor din opsamling til en tur eller transfer er mere end 15 min. forsinket.

EFTER REJSEN

Ris & Ros / kontakt

Vi lever af glade gæster, og vi vil derfor meget gerne høre fra dig efter hjemkomst. Send os en mail på info@tourcompass.dk eller ring til os på tlf.: 89 93 43 89.

Asien
Pernille Grøngaard Brammer

Pernille har siden hun var ganske ung rejst i store dele af verden, og hun har i dag mere end 30 års erfaring med at hjælpe andre på deres livs rejse.

Se åbningstider
Mandag - Torsdag 10-16
Fredag 10-14