Bedste rejsetid
Store dele af Botswana består af ørken. 70% af landet er dækket af Kalahari-ørkenen, og eftersom hele landet ligger højt over havets overflade, er her primært subtropisk steppeklima. Lidt regn falder der dog – om end mest mod nord, hvor du bl.a. finder Chobe Nationalpark og Okavango-deltaet. Klimaet er dog generelt nogenlunde stabilt året rundt, og landet kan derfor som udgangspunkt besøges hele året.
Regnsæsonen i Botswana
Botswana har sommer – og dermed regnsæson i perioden november – marts.
Perioden byder på meget høje temperaturer og forholdsvis stor risiko for regn- og tordenbyger. De fleste byger falder dog i eftermiddagstimerne.
Regntiden byder på et smukt, dramatisk farvespil på himlen samt et frodigt, grønt landskab, hvilket gør årstiden til den mest fotogene i Botswana. Herudover er regnsæsonen et optimalt tidspunkt at besøge landet, hvis du er vild med fugle. Her er nemlig gode chancer for at overvære både migrerende og herboende fugle, der yngler i denne periode.
Der er en del blade på træerne, og det kan derfor til tider være vanskeligt at spotte dyrene under din safari. Til gengæld er der masser af dyreunger og fugle at holde udkig efter. Desuden tiltrækker dyreungerne rovdyr, f.eks. løver, hyæner og leoparder, der er på udkig efter et nemt bytte.
November til december er starten på regnsæsonen, hvor regnen kommer tilbage efter årets tørsæson. Disse måneder byder på høje temperaturer, især i løbet af dagtimerne, så regnen bringer oftest lindring til både dyr og mennesker.
Januar til marts er de sidste måneder af regnsæsonen. Det er også den periode, hvor det regner mest, og hvor regnen kan strække sig over længere perioder. Selvom der falder den største mængde nedbør, er der stadig varmt. I den nordlige del af landet kan nogle af områdets camps være lukket netop pga. regnen.
Tørsæsonen i Botswana
Botswanas vinter og tørsæson ligger i perioden fra april til oktober.
Sæsonen byder på blå, skyfri himmel og stort set ingen nedbør. Det er relativt varmt i løbet af dagen, men til gengæld kan det godt blive køligt om natten samt i morgen- og aftentimerne. Det er derfor være en god idé at pakke lidt varmt tøj til denne periode.
Træerne taber deres blade i løbet af sæsonen, og der er derfor gode chancer for at spotte det imponerende dyreliv.
April til maj er starten på tørsæsonen. Sammenlignet med de tidligere måneder falder temperaturerne en smule, men det er stadig varmt i løbet af dagen. Der er generelt tørt, dog med en smule nedbør i løbet af april. Selvom det officielt er tørsæson, er landskabet stadig forholdsvis grønt og frodigt efter nedbøren i regnsæsonen.
Juni til august er højsæson for safari. Dagtemperaturerne er behagelige og nedbør er stort set ikkeeksisterende. Nogle steder er der ved at blive ekstra tørt, hvilket betyder, at dyrene samler sig om vandhullerne.
Det er også på dette tidspunkt, at vandet rammer verdens største indlandsdelta, Okavango-deltaet. Interessant nok fyldes deltaet faktisk ikke af det regnvand, der falder i Botswana, men derimod af det regnvand, der falder i Angolas bjerge.
September til oktober er slutningen af tørsæsonen. Det begynder at blive varmere i takt med at regnsæsonen banker på døren. Der er dog stadig meget tørt, hvilket betyder, at der er virkelig gode chancer for at opleve dyrene, som samles omkring de vandhuller, der er tilbage.
Vejrstatistik for Okavango-deltaet: |
JAN
|
FEB
|
MAR
|
APR
|
MAJ
|
JUN
|
JUL
|
AUG
|
SEP
|
OKT
|
NOV
|
DEC
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Gennemsnitlig maks. temp.
|
32
|
31
|
31
|
31
|
28
|
25
|
25
|
29
|
32
|
35
|
34
|
32
|
Gennemsnitlig min. temp.
|
19
|
19
|
18
|
15
|
10
|
6
|
6
|
9
|
14
|
19
|
19
|
19
|
Nedbør mm
|
104
|
95
|
81
|
25
|
5
|
1
|
1
|
0
|
1
|
17
|
43
|
81
|
Vejrstatistik for Chobe Nationalpark: |
JAN
|
FEB
|
MAR
|
APR
|
MAJ
|
JUN
|
JUL
|
AUG
|
SEP
|
OKT
|
NOV
|
DEC
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Gennemsnitlig maks. temp.
|
32
|
31
|
32
|
31
|
30
|
27
|
27
|
30
|
34
|
35
|
34
|
32
|
Gennemsnitlig min. temp.
|
21
|
20
|
20
|
18
|
14
|
11
|
10
|
13
|
17
|
21
|
21
|
21
|
Nedbør mm
|
158
|
133
|
80
|
17
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
22
|
63
|
151
|
Pas & visum
Du skal naturligvis medbringe dit pas på rejsen. Der kræves ikke visum for danske statsborgere ved indrejse og ophold i Botswana under 90 dage, men dit pas skal være gyldigt i 6 måneder efter hjemrejsen.
Såfremt du planlægger at besøge både Botswana, Zambia og Zimbabwe anbefaler vi, at du ved indrejse søger om et KAZA UniVisa, som koster 50 USD. Du skal have beløbet med i kontante USD.
Læs nærmere visum her: www.zambiaembassy.se og https://www.zimembassy.se/
Botswana – når du rejser med børn under 18 år
Børn under 18 år skal medbringe deres fødselsattest oversat til engelsk. Dette gælder også, selvom barnet rejser med begge forældre.
Rejser barnet kun med den ene forælder, kræves et skriftligt samtykke fra den forælder, der ikke er med, i form af en legaliseret fuldmagt samt en kopi af pas med underskrift. Dette gælder også fælles forældremyndighed. Barnet skal stadig medbringe fødselsattest oversat til engelsk.
Rejser barnet uden forældre gælder samme regler, som beskrevet ovenfor.
Er den ene forælder afgået ved døden, skal der medbringes en dødsattest oversat til engelsk.
Vær opmærksom på, at en fuldmagt kun er gyldig, når en officiel myndighed legaliserer den. I Danmark sker det enten ved Borgerservice eller Udenrigsministeriet.
Vi anbefaler, at du kontakter Botswanas ambassade i Sverige, hvis du skal rejse med børn under 18 år og har spørgsmål til proceduren.
Du kan kontakte borgerservice i din kommune eller det lokale kirkekontor for at få en fødselsattest oversat til engelsk.
Reglerne om visum kan tjekkes på udenrigsministeriets hjemmeside.
Rejsedokumenter
Inden afrejse kan du downloade vores App her, hvor du kan finde dine rejsedokumenter og kontaktinformation på TourCompass og vores lokale samarbejdspartnere.
Vi anbefaler, at du downloader app’en WhatsApp til din smartphone og tilføjer vores samarbejdspartners telefonnumre. Her kan du gratis sende beskeder og ringe til dem, når du er på wi-fi forbindelse.
Vaccinationer
Vi anbefaler, at du kontakter en speciallæge, din praktiserende læge eller en autoriseret vaccinationsklinik for information omkring vaccinationer. Du kan også læse mere om reglerne for rejsevaccinationer hos Statens Serum Institut.
Vær opmærksom på reglerne omkring gul feber – særligt hvis du rejser ind via et andet land, hvor der findes gul feber. Nogle lande har krav om bevis for gul feber-vaccination ved indrejse. Hav derfor altid dit vaccinationsbevis med dig i håndbagagen, når du rejser.
Sørg for at have alle dine dokumenter med i en printet version.
Få 10% i rabat på vaccinationer
Når du bestiller en rejse hos Tourcompass.dk, kan du få 10% rabat hos følgende vaccinationsklinikker:
- Rejseklinikken.dk, Ordrupvej 60, 4., 2920 Charlottenlund
- Vaccination.dk, Ørestads Boulevard 5, 2300 København S
- Medicinsk Speciallægeklinik, Jens Baggesens Vej 90 B, 8200 Aarhus N
- Danske Lægers Vaccinations Service – flere klinikker i Danmark
På alle hjemmesider kan du bestille tid og få yderligere vejledning om vaccinationer. Ved tidsbestilling bedes du henvise til os, og ved konsultationen bedes du medbringe din ordrebekræftelse, så rabatten kan blive fratrukket.
Rejsebetingelser
Læs venligst vores generelle rejsebetingelser grundigt, da disse er en del af aftalevilkårene i forbindelse med rejser købt hos TourCompass. Rejser købt hos os er omfattet af ”Loven om pakkerejser”.
Klik her for at læse vores rejsebetingelser.
Rejseforsikringer
Vi anbefaler altid, at du har en god rejseforsikring med i bagagen, når du skal afsted på drømmerejsen. Derudover er det også en rigtig god idé at tegne en afbestillingsforsikring.
Klik her for at gå til vores side om forsikring, hvor du kan få al den information, du har brug for.
Du skal desuden være opmærksom på, at det er et krav, at du har en gyldig rejseforsikring for at deltage på turen, og du vil blive bedt om at opgive oplysninger herom ved ankomsten til Botswana.
Valuta, prisniveau & drikkepenge
Valuta:
Den lokale valuta i Botswana er Pula (BWP) klik her – som i øvrigt betyder ”regn”.
Vi anbefaler, at du veksler til Pula i Botswana eller hæver Pula i pengeautomaten ved ankomsten til Botswana. I lokale turistforretninger kan man primært betale med Pula og nogle gange små dollarsedler. På lodges er USD og sommetider sydafrikanske Rand mere udbredt. Vi anbefaler, at du veksler, så du både har Pula og USD med.
Drikkepenge:
Drikkepenge i Botswana er frivilligt, men naturligvis altid velkomment. Hvis du under opholdet har fået ekstraordinær god behandling og ønsker at belønne den, er det helt i orden at give drikkepenge. På lodger/hoteller i Botswana ligger der typisk en konvolut ved en “tips box”, hvor du lægger drikkepenge til hele personalet i ved afrejse. Som en tommelfingerregel kan du regne med følgende:
- Guider: 10- 20 USD pr. person pr. dag
- Mokoro stagere/naturguider/butler: 5 – 10 USD pr. person pr. dag
- Både USD og BWP accepteres.
Mad & allergier
På langt de fleste af vores destinationer er vi i stand til at tage hensyn til allergier, samt allergener eller præferencer vedr. mad, dog er det vigtigt, at du oplyser os om dette, når du booker rejsen.
Såfremt du ønsker at rejse på turen ”Botswana & Victoria Falls” er det vigtigt, at du allerede ved bestilling af turen oplyser os om eventuelle allergier samt allergener eller præferencer vedr. mad eller, hvis du har særlige behov for f.eks. køleskab til at holde medicin køligt.
Telefoni, Wi-Fi & elektricitet
De fleste hoteller og lodger får elektricitet fra egne generatorer. Der er 240 volt, og der bruges 3benede stik med et andet format end vores – husk derfor en adapter. Vær opmærksom på, at der ikke altid er tilstrækkelig strøm til f.eks. at bruge en hårtørrer.
I hotelbeskrivelserne på vores hjemmeside kan du se, om der er Wi-Fi på hotellerne. Vær opmærksom på, at forbindelsen kan være ustabil.
Pakkeliste
Sørg altid for at have alle vigtige og uundværlige ting i din håndbagage. Det gælder f.eks. pas, visum, vaccinationskort, kreditkort, penge, forsikringsdokumenter, rejsedokumenter, computer, mobiltelefon, samt evt. information om din sundhedstilstand og livsvigtig medicin.
Vi anbefaler, at du pakker dine ting i bløde tasker, når du skal på safarirejse. Det er nemlig lettere at pakke safaribilerne med bløde tasker fremfor kufferter. Især kufferter i hardcase er svære at få plads til i safaribilen. Undgå derfor så vidt muligt at anvende kufferter med hårde kanter.Vi anbefaler også, at du pakker let og lyst tøj til safariturene, og at du så vidt muligt undgår skarpe farver. Medbring lange bukser og langærmede skjorter, der beskytter mod myg efter solnedgang og om nødvendigt mod dagens sol. Undgå også helst bare fødder om aftenen pga. myg.
Husk en lille lommelygte og ekstra batterier i tilfælde at, at strømmen periodevis forsvinder.
Indførelse af planteprodukter til EU
Det er ikke tilladt for rejsende at indføre planter, frø, frugt og andre planteprodukter fra rejser i lande uden for EU, uden at disse følges af et plantesundhedscertifikat. Reglerne er også gældende for mindre mængder af planter og planteprodukter.
Du kan læse mere om reglerne her.
Rejsende med indskrænket bevægelighed
Vi gør opmærksom på, at vores rejser generelt ikke er egnede for bevægelseshæmmede personer. Kontakt os gerne for information om mulighederne i forhold til dine specifikke behov.
Flybilletter
Flybilletten er hos de fleste flyselskaber elektroniske (e-billetter).
Det er vigtigt, at du tjekker dit navn for stavefejl, da dit navn på reservationen skal stå nøjagtigt som i dit pas. Hvis du har rettelser til dit navn, skal du kontakte os hurtigst muligt. Vær opmærksom på, at dette kan medføre et gebyr fra flyselskabet.
Sædereservation
Flyselskabet vil tildele dig en plads ombord på flyet ved check-in. Hvis du har specifikke ønsker, kan du på flyselskabets hjemmeside eller i deres app foretage en sædereservation. Vær opmærksom på, at de fleste flyselskaber kræver betaling for en sædereservation.
Det varierer, hvornår flyselskaberne åbner for sædereservation, men som hovedregel kan du booke sæder fra bookingtidspunktet og indtil 48 timer før afgang.
Vi gør desuden opmærksom på, at flyselskabet har fuld rådighed over alle sæder på flyet, og at de derfor altid har ret til at foretage ændringer på reservationen.
Laver du ikke en sædereservation inden afrejse, vil flyselskabet tildele dig en plads ved check-in.
Check-in
Ved check-in skal du bruge dit pas og din bookingreference, som fremgår på din rejseplan.
Vi anbefaler, at du downloader flyselskabets app på din telefon. I appen er der mulighed for check-in, som åbner 24 til 48 timer før afrejse. I appen kan du også holde dig opdateret om evt. flyændringer og anden vigtig information om din flyrejse.
Bemærk venligst, at der kan være ændrede flytider i forhold til den rejseplan, du modtog ved booking af rejsen. Det er altid flytiderne i flyselskabets app eller på flyselskabets hjemmeside, der er gældende.
I lufthavnen
Vi anbefaler, at du møder op i lufthavnen senest 2 timer før afrejse. Du kan med fordel holde dig opdateret på lufthavnens hjemmeside for seneste opdateringer.
Bagage
Vi benytter mange forskellige flyselskaber til vores rejsemål. De nøjagtige regler for håndbagage og indtjekket bagage, kan du tjekke på flyselskabets hjemmeside eller i deres app.
Hvis der benyttes indenrigsfly i dit program, skal du være opmærksom på, at den tilladte bagagemængde kan være anderledes end på dit oversøiske fly. Det er som regel altid muligt at tilkøbe ekstra bagage lokalt.
Du skal være opmærksom op, at det ikke er tilladt at medbringe ”hard-case” kufferter i check-in på indenrigsflyvninger. Din kuffert skal være af blødt materiale, som er nemmere at pakke. Det er heller ikke tilladt at medbringe trolleyer som håndbagage på lokale indenrigsflyvninger.
Hvis du flyver via O.R. Tambo lufthavn i Johannesburg, skal du være opmærksom på, at indtjekket bagage her skal have mindst én flad side og ikke må have lange løse stropper (som f.eks. en rygsæk). Såfremt man rejser med f.eks. en rund sportstaske eller en rygsæk med lange stropper, skal man benytte sig af en ”bagage wrapping service” i lufthavnen, før man får lov at tjekke sin bagage ind.
I tilfælde af, at du flyver via Johannesburg, skal du være opmærksom på, at du nogle gange i Johannesburg selv skal hente din bagage på bagagebåndet, selv gå gennem tolden med den og aflevere den igen ved check-in-skranken. Tjek, når ved check-in, om dette er tilfældet, eller om din bagage bliver sendt helt til din slutdestination.
Forsinket bagage
Skulle din bagage blive forsinket, skal du ved ankomst henvende dig til personalet i bagageområdet i lufthavnen og anmelde din manglende bagage.
Det er vigtigt, at du har din bagagekvittering, når du skal udfylde din PIR- rapport (Property Irregularity Rapport).
Vær opmærksom på, at du ikke må forlade bagageområdet i lufthavnen, før du har fået udfyldt rapporten.
I tilfælde af forsinket bagage beder vi dig kontakte vores samarbejdspartner, som vil sørge for, at din guide/chauffør venter på dig.
Flyforsinkelser eller aflysninger
Skulle der ske ændringer i forbindelse med din flyreservation inden afrejse, kontakter vi dig naturligvis med information om dette.
Opstår der flyforsinkelse efter check-in, er det flyselskabet, som har ansvaret for at ombooke din flyrejse. De vil typisk booke næste mulige afgang og sørge for eventuel forplejning og overnatning, hvis det skulle være nødvendigt.
Vores samarbejdspartner tjekker selv eventuelle ændringer i ankomsttidspunkter og vil naturligvis stadig vente på dig, også selvom dit fly skulle være forsinket.
Hvis en forsinkelse eller aflysning betyder, at flyselskabet ombooker dig til et andet flynummer efter, du er ankommet i lufthavnen, beder vi dig kontakte os på TourCompass’ nødnummer.
Immigration & Told
Immigration :
Når du ankommer til din endelige destination, går du gennem immigrationen. Her tjekkes dit pas samt eventuelle indrejsepapirer og visum. Mange steder skal du afgive fingeraftryk, og der tages ligeledes et billede af dit ansigt til biometrisk genkendelse. Du kan også blive stillet spørgsmål om dine rejseplaner i landet og evt. adresse på dit overnatningssted.
Told:
Når du er kommet gennem immigrationen og har samlet din bagage op, skal du gennem tolden. Har du intet at fortolde, kan du gå gennem ”nothing to declare”. Har du derimod noget at fortolde, er det vigtigt, at du går gennem ”declare”. Det er dit eget ansvar at tjekke, hvilke toldregler, der er gældende i det land, du rejser til.
Ankomst
I lufthavnen i Maun bliver du hentet af Golden Africa Safaris, som varetager din safari til Okavango-deltaet. De kører dig til hotellet i Maun. Ofte står guiden umiddelbart uden for ankomsthallen i et område specielt for guider.
Ved ankomst til Kasane, bliver du modtaget af vores samarbejdspartner i ankomsthallen.
Her kan der nogle gange forekomme lidt ventetid, inden alle gæster er ankommet.
Skulle du mod forventning ikke kunne finde din guide/chauffør, beder vi dig kontakte vores samarbejdspartner.
Hotel check-in & check-out
Normal check-in er typisk kl. 14.00, og du kan derfor ikke regne med at få dit værelse før dette tidspunkt. Ønsker du tidlig check-in, kan du mod betaling bestille dette i forbindelse med booking af rejsen.
Ved check-in vil receptionisten oftest registrere dit kreditkort og muligvis reservere et beløb. Dette er ikke en ekstra udgift, men almindelig kutyme på hoteller for at sikre betaling af evt. forbrug fra minibar eller lignende. Ved check-out bliver beløbet automatisk frigivet, hvis du ikke har gjort brug af dette.
Det er meget normalt, at hotellerne tager en kopi af dit pas. Dette er nogle steder et krav fra de lokale myndigheder.
Ved afrejse er der normal check-out omkring kl. 10.00 . Skal du først rejse videre om eftermiddagen eller aftenen, kan du få opbevaret din bagage indtil, du skal afsted. Ønsker du i stedet sen check-out, kan du mod betaling bestille dette i forbindelse med booking af rejsen.
Rejseform & transport
I tilfælde af uforudsete forhold som fx dårligt vejr, blokerede veje eller andet, kan det blive nødvendigt at ændre i rækkefølgen af sightseeingture og seværdigheder i dagsprogrammerne.
Brug for hjælp undervejs?
Vi har et 24-timers nødnummer, så du altid kan komme i kontakt med os, hvis der skulle opstå uforudsete hændelser undervejs på din rejse. Derudover får du også tilsendt telefonnummer og nødtelefonnummer til vores samarbejdspartnere på destinationen. I nogle tilfælde kan det være nemmest og hurtigst at kontakte vores samarbejdspartnere pga. tidsforskelle, hvis du f.eks. skulle havne i en situation, hvor din opsamling til en tur eller transfer er mere end 15 min. forsinket.
Ris & Ros / kontakt
Vi lever af glade gæster, og vi vil derfor meget gerne høre fra dig efter hjemkomst.
Send os en mail på info@tourcompass.dk eller ring til os på tlf.: 89 93 43 89.